Poprzednia część, następna część, spis treści


Z prac komisji senackich

3 września 2007 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Rodziny i Polityki Społecznej w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw.

Nowelizację sejmową, uchwaloną na podstawie projektu rządowego, omówił podsekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Kazimierz Kuberski. Swoją opinię przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana nowelizacja określa m.in. sposoby zatrudniania telepracowników, ich prawa i obowiązki pracodawcy.

Ustawa zakłada, że osoba ubiegająca się o pracę będzie mogła wybrać nową formę zatrudnienia, czyli telepracę. Możliwa też będzie zmiana sposobu i miejsca wykonywania pracy (na telepracę), także w trakcie zatrudnienia.

Pracodawca będzie miał obowiązek dostarczenia takiemu pracownikowi niezbędnego sprzętu, pokrycia kosztów jego instalacji, serwisu i konserwacji; będzie także musiał zapewnić pomoc techniczną, niezbędne szkolenia i ubezpieczenie.

Ustawa zawiera ponadto m.in. zakaz wypowiedzenia przez pracodawcę umowy o pracę z powodu niewyrażenia przez pracownika zgody na wykonywanie telepracy, obowiązek równego traktowania telepracownika z innymi pracownikami w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych.

W głosowaniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Mieczysława Augustyna.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Rodziny i Polityki Społecznej oraz Komisji Ustawodawczej przeprowadzono pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

Przyjęcie projektu, wypracowanego przez obie komisje i będącego realizacją wyroku Trybunału Konstytucyjnego, rekomendował w imieniu wnioskodawców senator Antoni Szymański. Pozytywną opinię resortu pracy i polityki społecznej o projekcie przedstawił wiceminister Kazimierz Kuberski, także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu nie zgłosiło zastrzeżeń.

Mając na uwadze konieczność wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 28 marca br. (wywołuje on skutki prawne z dniem publikacji, tj. od 18 kwietnia br.) i kierując się brzmieniem sentencji wyroku oraz motywami jego uzasadnienia, w projekcie zaproponowano, aby wykonanie wyroku polegało na uchyleniu art. 8 ust. 2a. Wprowadzał on ograniczenie w postaci zakazu finansowania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych "pozakrajowych" form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej.

Zmiana zaproponowana w art. 2 pkt 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych ma również na celu wyłączenie tego ograniczenia.

Proponowana nowelizacja eliminuje kategorię podmiotów, którą ustawodawca wyodrębnił w sposób wadliwy. Przyjął mianowicie, że relewantnym kryterium, decydującym o prawie uzyskania dofinansowania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, jest miejsce spędzania urlopu.

Komisje - po rozpatrzeniu w pierwszym czytaniu przedstawionego przez wnioskodawców projektu ustawy o zmianie ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych - postanowiły wnieść o przyjęcie go bez poprawek oraz o przyjęcie projektu uchwały w sprawie wniesienia do Sejmu tego projektu ustawy. Na sprawozdawcę podczas drugiego czytania projektu wyznaczono senatora A. Szymańskiego.

* * *

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Nauki i Edukacji rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty.

Na temat ustawy wypowiadali się podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Stanisław Sławiński, dyrektor Departamentu Prawnego w tym resorcie Joanna Rozwadowska oraz naczelnik w Departamencie Kształcenia i Wychowania Zenon Fraczek. Założenia ustawy omówił wiceminister S. Sławiński, który podkreślił, że ma ona na celu umożliwienie tworzenia innych form wychowania przedszkolnego, poprawiającego szanse rozwojowe dzieci z małych miejscowości.

Po odpowiedziach na pytania senatorów i wyjaśnieniach przedstawicieli rządu przewodniczący obradom senator Kazimierz Wiatr zgłosił wniosek o wprowadzenie poprawek do ustawy, analogicznych do zmian wniesionych przez Komisję Samorządu Terytorialnego i Administracji Rządowej. Komisja poparła te wnioski. Na sprawozdawcę wyznaczono senatora Przemysława Alexandrowicza.

Podczas posiedzenia Komisja Nauki i Edukacji, na wniosek senatora Adama Bieli, postanowiła zwrócić się do marszałka Senatu o wyrażenie zgody na zorganizowanie w Senacie RP - na prośbę prowincjałów krakowskiej i warszawskiej prowincji Karmelitów Bosych -okolicznościowej wystawy "Rafał Kalinowski: inżynier, oficer, powstaniec, zesłaniec, wychowawca, zakonnik, święty" w związku z inicjatywą uchwałodawczą Senatu w sprawie uznania św. o. Rafała Józefa Kalinowskiego za wzór patrioty, oficera, inżyniera, wychowawcy i kapłana - zakonnika.

W drugiej części posiedzenia senatorowie spotkali się z ministrem edukacji narodowej Ryszardem Legutko. Omawiano aktualne problemy systemu oświaty i plany na najbliższą przyszłość.

Minister R. Legutko przedstawił swoje poglądy na temat kierunku rozwoju oświaty w trzech obszarach:

    • nagromadzone pilne sprawy bieżące do rozwiązania: lista lektur, podstawy programowe matematyki jako przedmiotu maturalnego, zmiana zasad egzaminu maturalnego z języka polskiego;
    • perspektywa 2-3 miesięcy: problemy bezpieczeństwa uczniów i problemy uczniów trudnych, zagospodarowanie środków z UE na oświatę - głównie kółka zainteresowań i powierzenie opieki nad nimi np. doktorantom;
    • perspektywa dalsza: kwestia wydłużenia okresu kształcenia w liceach, przyszłość gimnazjów, problemy kształcenia zawodowego i technicznego.

W dyskusji senatorowie wyrażali opinie dotyczące poszczególnych kwestii poruszonych przez ministra edukacji narodowej. Następnie szef resortu odpowiadał na pytania senatorów i odniósł się do opinii przedstawionych w dyskusji.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Ustawodawczej, Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji oraz Komisji Gospodarki Narodowej kontynuowano pierwsze czytanie ustawy o potwierdzeniu wygaśnięcia praw rzeczowych na nieruchomościach, które weszły w granice Rzeczypospolitej Polskiej po II Wojnie Światowej oraz zmianie ustawy - przepisy wprowadzające kodeks cywilny oraz ustawy o księgach wieczystych i hipotece.

W projekcie zgłoszonym przez grupę senatorów, zaprezentowanym przez senatora Piotra Ł.J. Andrzejewskiego, podkreślono, że prawa do nieruchomości położonych na terenach, które weszły w granice Polski po II wojnie światowej, wygasły z mocy prawa z chwilą ich wzięcia w posiadanie przez polskie organy państwowe. Projekt powstał jako odpowiedź na wysuwane przez Niemców roszczenia do ich dawnych nieruchomości. Sądy, wydając wyroki w tej sprawie, kierują się zapisami, jakie widnieją w księgach wieczystych, nie uwzględniając stanu faktycznego.

W opinii reprezentanta wnioskodawców senatora P.Ł.J. Andrzejewskiego, przepisy przedstawione w projekcie ustawy mają spowodować, że stare zapisy w księgach wieczystych nie będą wywoływać skutków prawnych w orzeczeniach sądowych. Jak stwierdził, zostaną one pozbawione rękojmi i wiarygodności.

Wnioskodawcom chodzi o stworzenie dla orzecznictwa sądów trwałych podstaw do oddalania pozwów obywateli niemieckich. Senator podkreślił, że obecnie "jeżeli strony nie wniosą takiego zastrzeżenia, sądy nie są zobowiązane badać, czy nie zachodzi zarzut zasiedzenia", i opierają się na formalnych zapisach.

Na temat projektu wypowiadali się podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Andrzej Duda, zastępca dyrektora w Departamencie Prawno-Traktatowym w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Jacek Such oraz naczelnik wydziału w Departamencie Bezpieczeństwa Wewnętrznego w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego Przemysław Bryksa.

W dyskusji senatorowie Dorota Arciszewska-Mielewczyk, P.Ł.J. Andrzejewski oraz Jerzy Szmit wnieśli poprawkę, zawierającą nowe brzmienie ustawy.

W głosowaniu połączone komisje opowiedziały się za przyjęciem rozpatrywanego projektu ustawy wraz ze zgłoszoną poprawką. Wniosek w tej sprawie poparło 13 senatorów, a 4 wstrzymało się od głosu. Na sprawozdawcę podczas drugiego czytania wyznaczono senatora P.Ł.J. Andrzejewskiego.

Zaproponowane w przyjętym projekcie przepisy nakładają na sąd obowiązek zbadania, czy osoba występująca z roszczeniem ma faktycznie podstawę do takiego roszczenia i czy zachowała prawo własności.

Projekt zobowiązuje ponadto organy państwowe w terminie 3 miesięcy od wejścia w życie ustawy do sporządzenia wykazu nieruchomości, dla których takie księgi nie zostały założone.

Ponadto projekt zakłada, że w wypadku gdy nieruchomość nie ma księgi wieczystej, według której właścicielem byłby Skarb Państwa, należy założyć nową księgę. Do nowo złożonej księgi nie przenosi się zapisów ze starej księgi - przekazuje się ją do archiwum.

4 września 2007 r.

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska rozpatrzono ustawę o zmianie i uchyleniu niektórych upoważnień do wydawania aktów wykonawczych z zakresu działów środowisko i gospodarka wodna.

W imieniu rządu głos zabrał wiceminister środowiska Krzysztof Zaręba, który podkreślił, że rozpatrywana nowelizacja ma na celu porządkowanie przepisów zawartych w 4 ustawach: o lasach, prawie ochrony środowiska, prawie wodnym i o ochronie przyrody, poprzez zmianę lub uchylenie przepisów upoważniających do wydania rozporządzeń. Na posiedzeniu obecni byli także dyrektor Departamentu Leśnictwa, Ochrony Przyrody i Krajobrazu Zofia Chrępińska oraz prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Kazimierz Kujda. Ponadto komisja zapoznała się z pozytywną opinią o ustawie, którą przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W trakcie dyskusji proponowane zmiany nie wzbudziły żadnych kontrowersji i w głosowaniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie i uchyleniu niektórych upoważnień do wydawania aktów wykonawczych z zakresu działów środowisko i gospodarka wodna. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Pawła Michalaka.

11 września 2007 r.

Tematem seminaryjnego posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska było "5 lat Krajowej Spółki Cukrowej SA - i co dalej z reformą cukru?".

Pierwszy zabrał głos podsekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa Paweł Piotrowski, który podziękował władzom spółki za wkład w reformę rynku cukru w Polsce.

Następnie Jan Krzysztof Ardanowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, przedstawił nowe propozycje Komisji Europejskiej dotyczące reformy rynku cukru. Unia zamierza zobowiązać kraje członkowskie do zmniejszenia produkcji cukru. Jak stwierdził wiceminister, resort rolnictwa uważa, że nie należy rezygnować z produkcji cukru w Polsce, chociaż jej wielkość musi być ograniczona. Jak wyjaśnił, reforma europejskiego rynku cukru została uzgodniona w Unii w listopadzie 2005 r. jako kompromis polityczny. Zakłada zmniejszenie produkcji cukru o 6 mln t w ciągu czterech lat. Wiceminister przypomniał, że Polska nie poparła wówczas tej reformy, gdyż nie gwarantowała ona osiągnięcia zamierzonego celu, tj. dużego zredukowania produkcji. Po dwóch latach okazało się, że produkcja cukru została zmniejszona zaledwie o 2,1 mln t. W związku z tym Komisja Europejska chce dalszego redukowania limitów poprzez dodatkowe zachęty dla cukrowni i rolników. Dotychczas za dobrowolną rezygnację z części produkcji wytwórca cukru otrzymywał rekompensatę w wysokości 730 euro za tonę. W kolejnych latach kwota ta ma być zmniejszana, a w 2010 r. Komisja Europejska zamierza wprowadzić obligatoryjne cięcia kwot bez żadnej rekompensaty.

Jak zauważył wiceminister J.K. Ardanowski, na razie KE stara się uatrakcyjnić fundusz restrukturyzacji, aby kraje same zdecydowały się na wprowadzenie ograniczeń. Nowe rozwiązania to m.in.: możliwość składania przez plantatorów wniosków o przyznanie pomocy restrukturyzacyjnej do wysokości 10% kwoty posiadanej przez plantatora, wprowadzenie dla plantatorów, którzy na stałe zaprzestaną uprawy buraków, jednorazowej płatności w wysokości 237,5 euro od tony cukru, częściowe zwolnienie producenta cukru z opłaty restrukturyzacyjnej w sezonie 2007/2008.

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska o przyszłości Krajowej Spółki Cukrowej SA w świetle reformy organizacji sektora cukru w Unii Europejskiej mówił prezes zarządu tej spółki Krzysztof Kowa. Głos zabrali także inni przedstawiciele Krajowej Spółki Cukrowej SA - członek zarządu Tomasz Olenderek oraz wicedyrektor Departamentu Surowcowego Mariusz Kazimierczak.

Zdaniem prezesa K. Kowy, najtrudniejsze jest podjęcie decyzji o tym, czy teraz dobrowolnie zrezygnować z części limitu i otrzymać rekompensatę, czy też czekać na decyzję KE, która z pewnością dokona cięć. Komisja Europejska nakazała Polsce zredukowanie 13,5% kwoty, co dla KSC oznacza zmniejszenie produkcji mniej więcej o 91 tys. t (obecnie limit produkcyjny dla KSC wynosi około 675 tys. t). Gdyby KSC zdecydowała się na takie zmniejszenie limitu, oznaczałoby to zamknięcie 1-3 cukrowni.

Jak poinformował wiceminister rolnictwa J.K. Ardanowski, Polska przeanalizowała propozycje KE i będzie popierała takie rozwiązania, które są korzystne dla Polski. Wzmocnienie siły Krajowej Spółki Cukrowej, aby była konkurencyjna na unijnym rynku, polega m.in. na zmniejszeniu kosztów i koncentracji produkcji. Działania te wiążą się ze zmniejszaniem liczby cukrowni. Przed pięcioma laty spółka zaczynała z 27 cukrowniami; w sezonie 2007/2008 ma ich pracować tylko 11.

Jak powiedział wiceminister J.K. Ardanowski, resort rolnictwa popiera tzw. inicjatywę plantatorską, polegającą na dobrowolnej rezygnacji rolników z uprawy buraków cukrowych w zamian za duże rekompensaty. Podkreślił, że to sam rolnik powinien zdecydować, czy opłaca mu się produkcja buraków, tym bardziej że ma inne możliwości, np. produkcję zbóż czy surowców do wytwarzania biopaliw.

Ponadto senatorowie z Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska wysłuchali wystąpienia dr. Gabriela Janowskiego, poświęconego walce o polski cukier w kontekście 5 lat działalności Krajowej Spółki Cukrowej i perspektyw tej gałęzi przemysłu rolnego.

W drugiej części posiedzenia senatorowie rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy o nasiennictwie.

Uzasadnienie zmian proponowanych w nowelizacji, będącej projektem rządowym, przedstawił wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Marek Chrapek. Żadnych zastrzeżeń do ustawy nie zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rząd wystąpił z projektem zmiany dotychczasowej ustawy o nasiennictwie z 2003 r., ponieważ Komisja Europejska zaliczyła 5 gatunków roślin warzywnych (cebulę, czosnek, karczochy, rabarbar oraz szalotkę) do gatunków, których rozmnażanie odbywa się poprzez materiał siewny. Dotychczas gatunki te były rozmnażane w sposób wegetatywny. Taka decyzja spowodowała konieczność zmiany zasad obrotu nasionami tych warzyw.

Inna ze zmian zawartych w nowelizacji dotyczy prowadzenia tzw. tymczasowego eksperymentu, np. dokonywania różnych krzyżówek roślin w celu uzyskania nowej odmiany. Zgodnie z ustawą uchwaloną przez Sejm wytwarzanie takiego materiału siewnego będzie wymagało uzyskania pozwolenia wojewódzkiego inspektora ochrony roślin i nasiennictwa.

W dyskusji ustawa nie wywołała żadnych kontrowersji i w głosowaniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska opowiedziała się za przyjęciem jej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o nasiennictwie wybrano senatora Jerzego Chróścikowskiego.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. W pierwszym punkcie porządku dziennego senatorowie rozpatrywali ustawę o czasowym posługiwaniu się dowodami osobistymi wydanymi przed dniem 1 stycznia 2001 r.

Do reprezentowania stanowiska rządu upoważniono ministra spraw wewnętrznych i administracji, którego zastępował podsekretarz stanu w tym resorcie Piotr Piętak. Założenia i uzasadnienie nowelizacji, uchwalonej na podstawie dwóch projektów: prezydenckiego i poselskiego, przedstawiła wicedyrektor Biura Prawa i Ustroju w Kancelarii Prezydenta Agnieszka Żałobka. Żadnych zastrzeżeń o charakterze legislacyjnym nie zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Ustawa sejmowa zakłada wydłużenie okresu wymiany dowodów osobistych do 31 marca 2008 r. Zgodnie z dotychczasowi przepisami ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych, dowody osobiste miały zostać wymienione do 31 grudnia br. Ponieważ jednak w urzędach zaczęły się tworzyć kolejki, a z danych z końca sierpnia wynikało, że na wymianę dokumentów czeka jeszcze około 5 mln osób, MSWiA zaproponowało wydłużenie tego okresu.

Do Sejmu trafiły dwa projekty: jeden poselski, zakładający przedłużenie terminu wymiany dokumentów do 31 grudnia 2008 r., oraz prezydencki, przedłużający wymianę dowodów do końca pierwszego kwartału przyszłego roku. Ostatecznie rekomendację komisji uzyskał ten ostatni.

Uzasadniając zmiany, podkreślano, że ma to być swoisty wentyl bezpieczeństwa a równocześnie motywacja dla Polaków do jak najszybszego składania wniosków. Dlatego, zgodnie z zapisami przyjętej ustawy, choć stare dowody nie stracą ważności po 1 stycznia 2008 r. (aż do końca pierwszego kwartału przyszłego roku), nie będzie można na ich podstawie przekraczać granicy z innymi krajami Unii Europejskiej, ani też z państwami Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

W dyskusji senator Jerzy Szmit pytał o sytuację osób, które mimo przedłużenia terminów dotyczących wymiany dowodów osobistych, nie złożą wniosków w tej sprawie do 31 grudnia br., a także o sytuację osób, które nie wymienią starych dowodów na nowe.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o czasowym posługiwaniu się dowodami osobistymi wydanymi przed dniem 1 stycznia 2001 r. Wniosek w tej sprawie, zgłoszony przez senatora J. Szmita, poparto jednomyślnie. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wyznaczono senatora Andrzeja Owczarka.

Następnie komisja przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw.

W imieniu rządu, wnioskodawcy ustawy, nowelizację przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu Mirosław Chaberek. W tej części posiedzenia głos zabierał także sekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska Krzysztof Zaręba.

Senackie biuro legislacyjne zwróciło uwagę na zapisy niezgodne z konstytucją oraz zapisy dotyczące procedur wywłaszczeniowych. Przedstawiło także szereg propozycji poprawek, których część uzyskała akceptację przedstawicieli rządu.

Z opinią na temat niekonstytucyjności niektórych zapisów nie zgodził się wiceminister transportu, a także towarzyszący mu przedstawiciele resortu. Przywołano też pozytywną opinię sejmowego Biura Studiów i Analiz, a także powoływano się na zapisy tzw. specustawy drogowej oraz kwestię wykorzystania unijnych środków finansowych.

Proponowana nowelizacja zakłada uproszczenie procedur w inwestycjach na liniach kolejowych, wprowadza regulacje dotyczące ich lokalizacji oraz wywłaszczania nieruchomości pod ich budowę czy modernizację.

W ocenie rządu zmiana przepisów nie będzie miała wpływu na dochody budżetu państwa. Ustanowienie szybkiej ścieżki inwestycyjnej w wypadku linii kolejowych o znaczeniu państwowym ma się natomiast przyczynić do zwiększenia wykorzystania środków unijnych, a także umożliwić przyśpieszenie budowy i modernizacji linii kolejowych o znaczeniu państwowym poprzez eliminację zbędnych barier prawnych. Ma również kluczowe znaczenie dla tempa realizacji inwestycji w infrastrukturze kolejowej w ramach przygotowań do Euro 2012.

Po przeprowadzonej dyskusji i omówieniu proponowanych zmian senatorowie przystąpili do głosowania nad kolejnymi poprawkami. Ogółem akceptację komisji uzyskało 10 zmian. Całość ustawy wraz z poprawkami przyjęto jednogłośnie. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw wybrano senatora Janusza Kubiaka.

W trzecim punkcie porządku dziennego Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywała ustawę o przeprowadzeniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012.

Założenia ustawy omówiła sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Elżbieta Jakubiak. Jak stwierdziła, państwo musi wywiązać się z przyjętych zobowiązań, a czasu jest niewiele. W jej opinii, ustawa daje szansę, aby skorzystać w wielu wypadkach ze skróconej drogi administracyjnej. Ustawa wprowadza specjalne uregulowania w sprawie wywłaszczeń w odniesieniu do nieruchomości nabywanych dla realizacji przedsięwzięć Euro 2012. Przewidziane w niej powołanie spółek celowych, tworzonych również przez miasta - gospodarzy, da możliwość przygotowania i wykonania zadań. Dzięki ustawie będzie można szybciej budować.

Minister E. Jakubiak poinformowała, że czekają nas jeszcze uzgodnienia z resortem transportu, komunikacji, ministerstwem rozwoju regionalnego, które przygotuje podział środków na lata 2007-2013. Dopiero po ich przyjęciu i analizie wszystkimi sprawami zajmie się Rada Ministrów, która określi w drodze rozporządzenia wykaz przedsięwzięć Euro 2012.

Senatorowie zapoznali się także z uwagami senackiego biura legislacyjnego. Dotyczyły one m.in. art. 21, który stanowi, że do umów zawartych przez spółkę celową stosuje się odpowiednio art. 5 ustawy o zamówieniach publicznych.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o przeprowadzeniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012. Za wnioskiem zgłoszonym przez senatora J. Szmita o opowiedziało się czterech senatorów, jeden wstrzymał się od głosu. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Elżbietę Rafalską.

Tego samego dnia senatorowie rozpatrywali ustawę o ujawnieniu w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego.

Przyjęcie ustawy, uchwalonej z przedłożenia rządowego, rekomendowała senatorom sekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Beata Kempa, której towarzyszył prokurator Jarosław Karalus. Główny geodeta kraju Wiesław Potrapeluk zwrócił się do senatorów o zagwarantowanie środków na powołanie pełnomocników do badania spójności ksiąg wieczystych z ewidencją gruntów i budynków.

Przebieg prac sejmowych omówiła posłanka sprawozdawczyni Anna Paluch, która stwierdziła, że jest to dobry akt prawny, zmierzający do uporządkowania bardzo zaniedbanych spraw ksiąg wieczystych.

Senackie biuro legislacyjne nie zgłosiło uwag o charakterze prawnym, ale zwróciło się do przedstawicieli rządu o uzasadnienie wyłączenia gruntów warszawskich. Przypomniało, że Senat wniósł do Sejmu projekt dotyczący ksiąg wieczystych, zbieżny z omawianą ustawą, ale ustawa przyjęta przez Sejm ma znacznie szerszy zakres.

Rozpatrywana ustawa ma na celu uporządkowanie stanu prawnego nieruchomości Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego oraz zagwarantowanie obywatelom pomocy w działaniach na rzecz regulacji stanu prawnego nieruchomości.

W głosowaniu, na wniosek senatora J. Szmita, komisja postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o ujawnieniu w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Andrzeja Jarocha.

Następnie przystąpiono do rozpatrywania ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. Ustawę, uchwaloną na podstawie dwóch projektów - obywatelskiego i poselskiego, omówiła posłanka sprawozdawczyni Małgorzata Gosiewska. W imieniu rządu pozytywną opinię przedstawiła sekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Halina Olendzka. Senackie biuro legislacyjne zgłosiło uwagi do art. 14 i 15 ustawy.

W ustawie określono zasady pomocy państwa udzielanej osobom uprawnionym do alimentów zasądzonych przez sąd w wypadku bezskuteczności egzekucji orzeczenia alimentacyjnego, warunki nabywania prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego, zasady i tryb postępowania w sprawach przyznawania i wypłacania świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz zasady finansowania świadczeń z funduszu alimentacyjnego.

W głosowaniu, na wniosek senatora Ryszarda Ciecierskiego, Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej opowiedziała się jednomyślnie za przyjęciem bez poprawek ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. Na sprawozdawcę komisji podczas posiedzenia plenarnego wyznaczono senatora Czesława Żelichowskiego.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego.

Założenia rozpatrywanej nowelizacji, uchwalonej na podstawie projektu rządowego i będącej realizacją wyroku Trybunału Konstytucyjnego, omówiła i uzasadniła sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Elżbieta Suchocka-Roguska.

Ustawa przewiduje, że ulgowe przejazdy autobusami będą finansowane z budżetu państwa. Dotychczas zadanie to realizowały samorządy wojewódzkie. Nowelizacja zakłada również, że obecny sposób podziału kwoty, stanowiącej 30% części regionalnej subwencji dla województw, będzie określany w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Dotychczas podziału dokonywał minister finansów w rozporządzeniu. W ustawie określany będzie także sposób podziału tzw. części równoważącej subwencji ogólnej dla gmin i powiatów.

Nowe rozwiązania prawne wynikają z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 25 lipca 2006 r.

Większość przepisów tej ustawy wejdzie w życie 1 stycznia 2008 r., część z nich zacznie obowiązywać z dniem ogłoszenia, a część 1 stycznia 2009 r.

W swoim wyroku trybunał uznał za niekonstytucyjne przepisy nakładające na samorządy obowiązek finansowania niektórych zadań. Wśród nich wymienił dotowanie ulgowych przejazdów środkami transportu publicznego oraz opieki zdrowotnej dla części skazańców.

Podczas posiedzenia senatorowie zapoznali się z uwagami senackiego biura legislacyjnego, które stwierdziło, że art. 10 jest niezgodny z zasadą techniki prawodawczej.

Z tą opinią nie zgodziła się wiceminister E. Suchocka-Roguska i zwróciła się do senatorów o przyjęcie rozpatrywanej nowelizacji bez poprawek.

W głosowaniu, na wniosek senator E. Rafalskiej, komisja jednomyślnie postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie rozpatrywanej ustawy bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora J. Szmita.

12 września 2007 r.

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Praw Człowieka i Praworządności rozpatrzyli ustawę o ratyfikacji Konwencji Rady Europy o zapobieganiu terroryzmowi, sporządzonej w Warszawie dnia 16 maja 2005 r.

Założenia zawarte w przedmiotowej konwencji oraz stanowisko rządu w tej sprawie referował wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Jacek Such. Pozytywną opinie o ustawie przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie ustawy upoważniającej prezydenta RP do ratyfikacji Konwencji Rady Europy o zapobieganiu terroryzmowi. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Janusza Kubiaka.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o Państwowej Straży Pożarnej.

W imieniu rządu ustawę, uchwaloną przez Sejm w trybie pilnym, rekomendował senatorom podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Paweł Soloch, a także komendant główny Państwowej Straży Pożarnej Marek Kubiak.

Nowela reguluje m.in. kwestie związane z wyróżnieniami, nagrodami oraz wprowadza tzw. dodatek motywacyjny. Ma to związek z ustawą o modernizacji służb mundurowych w latach 2007-2009, która zakłada m.in. wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń. Ponadto wprowadza zapis zakazujący strażakom podejmowania dodatkowej pracy bez pisemnej zgody przełożonego i obowiązek składania przez nich oświadczeń majątkowych. Nowelizacja zobowiązuje także strażaków do informowania swoich przełożonych o podjęciu przez ich najbliższych - m.in. współmałżonków - pracy u przedsiębiorcy, który prowadzi działalność związaną z ochroną przeciwpożarową.

W dyskusji rozpatrywana nowela sejmowa nie wywołała żadnych kontrowersji i w głosowaniu komisja opowiedziała się za przyjęciem jej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wskazano senatora Aleksandra Bentkowskiego.

Kolejnym aktem prawnym rozpatrywanym przez Komisję Praw Człowieka i Praworządności była ustawa o wykonywaniu kary pozbawienia wolności poza zakładem karnym w systemie dozoru elektronicznego.

Ustawę uchwalono na podstawie projektu rządowego. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych upoważniono ministra sprawiedliwości, w imieniu którego głos zabrali wiceminister Andrzej Kryże, a także sędzia Dariusz Sielicki.

Rozpatrywana ustawa umożliwia osobom skazanym za drobne przestępstwa odbycie kary w systemie tzw. dozoru elektronicznego. Chodzi o możliwość elektronicznej kontroli przestrzegania przez skazanego obowiązku pozostawania w wyznaczonym czasie w miejscu wskazanym przez sąd. Skazany objęty dozorem elektronicznym nie będzie mógł zdjąć zakładanej na nogę lub rękę bransoletki wysyłającej sygnał do kontrolowanego przez komputer odbiornika, który będzie informował, czy odbywający karę pozostaje w wyznaczonym miejscu. Zgodnie z ustawą, karę w taki sposób odbywać będą mogli tylko ci, którzy zostali skazani na karę więzienia do sześciu miesięcy lub na rok, jeśli do końca odbycia kary pozostało pół roku. Dozór ma być też stosowany w wypadku tych skazanych, dla których kara pozbawienia wolności jest karą zastępczą, np. za niezapłaconą grzywnę. Nie będą mogli z niego korzystać natomiast skazani za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, jeśli byli już wcześniej skazani na karę więzienia.

Jak poinformowali przedstawiciele resortu sprawiedliwości, przy konstruowaniu ustawy oparto się przede wszystkim na wzorach szwedzkich. Początkowo w tym systemie będą dozorowane trzy tysiące osób i będzie to podlegać kontroli sądów penitencjarnych. W opinii resortu koszty dozoru elektronicznego staną się dużo niższe niż w wypadku odbywania kary w systemie zamkniętym, w zakładzie karnym.

W głosowaniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o wykonywaniu kary pozbawienia wolności poza zakładem karnym w systemie dozoru elektronicznego. Sprawozdawcą komisji został senator J. Kubiak.

W czwartym punkcie porządku dziennego przystąpiono do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o uznaniu za nieważne orzeczeń wydanych wobec osób represjonowanych za działalność na rzecz niepodległego bytu Państwa Polskiego.

Stanowisko rządu w sprawie ustawy sejmowej, uchwalonej na podstawie projektu poselskiego, przedstawił wiceminister sprawiedliwości Andrzej Duda. Zastrzeżeń do ustawy nie zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Sejmowa nowela stanowi, że do 25 tys. zł będą mogły otrzymać osoby, które były represjonowane lub skazane w latach 1944-1989 w związku z działalnością na rzecz niepodległości Polski. Dotychczas o uznanie za nieważne orzeczeń PRL-owskich sądów oraz o odszkodowanie mogły się ubiegać tylko te osoby, które zostały pokrzywdzone w okresie od 1944 do 1956 r. Nowelizacja sejmowa wydłuża ten okres do grudnia 1989 r.

Ustawa dotyczy nie tylko orzeczeń sądów, ale też orzeczeń kolegiów ds. wykroczeń. Nie przyznaje prawa do występowania o odszkodowanie byłym tajnym i świadomym współpracownikom organów bezpieczeństwa. Będą się o nie mogły za to ubiegać osoby, które nie zostały skazane, a znalazły się w więzieniu. O odszkodowanie będą mogli też wystąpić małżonkowie, dzieci i rodzice poszkodowanych. Jego wysokość nie zostanie ograniczona w wypadku osób, które poniosły śmierć w związku z działalnością niepodległościową.

Dotychczas orzeczenia wydane za działalność opozycyjną po 1956 r. mogły być zmienione wyłącznie w wyniku wznowienia postępowania albo kasacji wniesionej na podstawie kodeksu postępowania karnego przez prokuratora generalnego lub rzecznika praw obywatelskich.

W dyskusji senator Zbigniew Romaszewski zgłosił poprawkę odnośnie do stosowania przepisów ustawy w stosunku do osób uniewinnionych w wyniku wniesienia rewizji nadzwyczajnej i umożliwienia im ubiegania się o odszkodowanie i zadośćuczynienie. Chodzi przede wszystkim o osoby represjonowane w latach 1956-1989, a uniewinnione w latach 1989 i 1990.

W głosowaniu senatorowie poparli proponowany wniosek i postanowili zarekomendować Izbie jego przyjęcie wraz z ustawą sejmową. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Z. Romaszewskiego.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości oraz niektórych innych ustaw.

Stanowisko rządu w tej sprawie referował wiceminister sprawiedliwości A. Duda. Swoją opinię przedstawiło senackie biuro legislacyjne.

Zgodnie ze znowelizowaną ustawą decyzje o przekształceniu nieruchomości należących do jednostek samorządu terytorialnego będą podejmować wójtowie, burmistrzowie oraz prezydenci miast lub zarządy powiatów czy województw. Nowe przepisy mają dotyczyć osób, którym oddano w wieczyste użytkowanie nieruchomości zabudowane lub przeznaczone na cele mieszkalne.

Ustawa przewiduje preferencyjne opłaty w wypadku przekształceń. Bonifikatę będą mogły otrzymać osoby, jeżeli dochód miesięczny na jednego członka rodziny za ostatnie półrocze roku poprzedzającego złożenie wniosku nie przekroczy przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. Osoby spełniające ten warunek będą mogły uzyskać 90% bonifikaty. Pięćdziesięcioprocentową bonifikatą zostaną objęci wieczyści użytkownicy i ich prawni spadkobiercy, którzy prawo użytkowania wieczystego otrzymali przed 5 grudnia 1990 r. Nowe prawo przewiduje również możliwość ratalnej spłaty należności rozłożonych na 10 do 20 lat.

Według Ministerstwa Sprawiedliwości, na koniec 2005 r. w Polsce było ponad 619,8 tys. nieruchomości, które mogłyby zostać objęte przekształceniem wieczystym. Dotyczy to ponad 1 mln 385 tys. osób. Ustawa objęłaby także ponad 6 tys. 780 spółdzielni. Zgodnie z zapisami ustawy, nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2008 r.

W głosowaniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności poparła proponowane zapisy i postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości oraz niektórych innych ustaw. Sprawozdawcą stanowiska komisji w tej sprawie została senator Anna Kurska.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Gospodarki Narodowej. W pierwszym punkcie porządku dziennego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o grach i zakładach wzajemnych.

Przyjęcie nowelizacji, uchwalonej przez Sejm z przedłożenia rządowego, rekomendował senatorom podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Marian Banaś. Pozytywną opinię o ustawie przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Ponadto wysłuchano członka Zarządu Izby Gospodarczej Producentów i Operatorów Urządzeń Rozrywkowych Dominika Michaela.

Nowela sejmowa przewiduje podniesienie opodatkowania gier na automatach o niskich wygranych. Obecnie podatek od automatów wynosi równowartość 125 euro miesięcznie. Zgodnie z ustawą, podatek będzie podniesiony do równowartości 180 euro miesięcznie od automatu. Zmiana w ustawie ma na celu zmniejszenie dysproporcji między opodatkowaniem automatów eksploatowanych w salonach gier w stosunku do automatów zainstalowanych w różnych punktach. Dotychczas procentowy udział opodatkowania w relacji do przychodów uzyskiwanych z jednego automatu w salonie gier wynosił około 11,5%, a w punktach gier ok. 4,1%. W opinii resortu finansów, zmiana opodatkowania nie tylko wyrówna warunki działalności gospodarczej między salonami gier a punktami, gdzie znajdują się automaty, ale także przyniesie dodatkowe wpływy do budżetu szacowane co najmniej na 56 mln zł.

W głosowaniu, na wniosek senatora Jacka Włosowicza, komisja opowiedziała się jednomyślnie za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o grach i zakładach wzajemnych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Jerzego Szymurę.

Następnie przystąpiono do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego.

W dyskusji na temat ustawy głos zabrali wiceministrowie finansów Elżbieta Suchocka-Roguska i Jacek Dominik. Zapoznano się także z opinią senackiego biura legislacyjnego.

Rozpatrywana ustawa jest wykonaniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego i przewiduje finansowanie ulgowych przejazdów autobusowych z budżetu państwa, co spowoduje proporcjonalne zmniejszenie udziału samorządów wojewódzkich we wpływach z CIT, a także określenie w ustawie sposobu podziału kwoty stanowiącej 30% części regionalnej subwencji dla województw i sposobu podziału tzw. części równoważącej subwencji ogólnej dla gmin i powiatów.

W głosowaniu, na wniosek senatora J. Włosowicza, senatorowie jednomyślnie poparli rozpatrywana ustawę. Ustalono, że jej przyjęcie bez poprawek zaproponuje Izbie podczas posiedzenia plenarnego senator Mirosława Nykiel.

W trzecim punkcie porządku dziennego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Stanowisko rządu w sprawie ustawy sejmowej, wypracowanej na podstawie trzech projektów (rządowego i dwóch poselskich), przedstawił wiceminister finansów J. Dominik. Wysłuchano także opinii przewodniczącego Prezydium Konferencji Inwestorów Ryszarda Kowalskiego. Uwagi szczegółowe oraz propozycje poprawek przedstawiło senackie biuro legislacyjne.

Zgodnie z nowelizacją ustawy o podatku VAT, od 1 stycznia 2008 r. preferencyjna 7-procentowa stawka VAT obejmie nowe mieszkania o powierzchni do 150 m2 oraz domy jednorodzinne do 300 m2, kupowane od deweloperów i spółdzielni mieszkaniowych. Ma to zapobiec podwyżce VAT w budownictwie od 2008 r., kiedy mija wynegocjowany w Traktacie Akcesyjnym okres przejściowy, pozwalający na stosowanie obniżonej stawki.

Ponadto ustawa bezterminowo przedłuża możliwość odzyskania części wydatków na materiały budowlane, ponoszonych przez osoby budujące domy tzw. systemem gospodarczym, czyli we własnym zakresie. W obecnym stanie prawnym o zwrot można się ubiegać tylko do końca br. Chodzi o zwrot różnicy między stawkami 7% i 22% za materiały kupione od 1 maja 2004 r., na które po tej dacie podatek wzrósł z 7 do 22%.

Podczas posiedzenia rozwiązania przyjęte przez Sejm negatywnie ocenił wiceminister finansów J. Dominik. Jak stwierdził, uchwalona przez Sejm ustawa jest nieprecyzyjna; nie określono np., jak liczyć powierzchnię budynku.

Z wiceministrem polemizował szef Prezydium Konferencji Inwestorów R. Kowalski. Jego zdaniem, przedłożenie rządowe także nie zawierało definicji powierzchni, ale można przyjąć rozwiązania z innych ustaw budowlanych.

W dyskusji senator J. Włosowicz zgłosił m.in. poprawkę zmierzającą do zmiany definicji budownictwa społecznego. Zaproponowane zmiany zakładały zmniejszenie przyjętych przez Sejm limitów powierzchni do 120 m2 dla mieszkań i 220 m2 dla domów, jak proponował w swoim projekcie rząd.

W kolejnych głosowaniach Komisja Gospodarki Narodowej poparła poprawki doprecyzowujące definicję budownictwa społecznego. Komisja zaproponowała m.in., by osoby starające się o zwrot części wydatków składały specjalne oświadczenie, że zwrot nie dotyczy materiałów objętych preferencyjną stawką VAT. Ma to zapobiegać sytuacji, w której podatnik mógłby skorzystać jednocześnie z podwójnej preferencji - zwrotu podatku oraz obniżonej stawki VAT związanej z wprowadzeniem definicji budownictwa społecznego. Według stanowiska rządu, oświadczenie zapobiegnie nadużyciom, zdaniem ekspertów jednak oświadczenie takie nie jest potrzebne.

Komisja poparła też poprawkę doprecyzowującą definicję budownictwa społecznego, która - według rządu - ułatwi wdrożenie definicji. Inna poprawka zakłada zniesienie odnawianego co pięć lat limitu zwrotu podatku VAT.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym wybrano senatora Adama Bielę.

Następnie przystąpiono do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z sejmową nowelizacją ustawy o podatku PIT, osoby mające dzieci będą mogły odliczyć od podatku 1145 zł na każde dziecko. Będzie można z tego skorzystać w rozliczeniu za rok 2007. Rząd w swoim projekcie proponował, by ulga wynosiła 572 zł 54 gr na każde dziecko. Obecnie od podatku można odliczyć 120 zł na każde dziecko (ulga miała zacząć obowiązywać w rozliczeniu za rok 2007).

Podczas posiedzenia wiceminister finansów J. Dominik przekonywał, że budżetu nie stać na "podwójną" ulgę. Jego zdaniem, nie skorzystają z niej rodziny najuboższe, ale osoby średnio zarabiające. Resort szacuje, że aby rodzina z trojgiem dzieci mogła skorzystać z pełnej ulgi, dochód na osobę w rodzinie musi wynosić 4,4 tys. zł miesięcznie. Ulga ma kosztować budżet około 7 mld zł.

W przyjętym stanowisku, na wniosek senatora J. Włosowicza, komisja opowiedziała się za zmniejszeniem ulgi na dzieci w podatku PIT z 1145 zł do 572 zł 54 gr. Ustalono, że proponowaną zmianę zarekomenduje Izbie senator J. Włosowicz.

W piątym punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrywano ustawę o ujawnieniu w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego.

Przyjęcie ustawy rekomendował senatorom wiceminister sprawiedliwości Andrzej Duda. Przebieg prac sejmowych omówiła posłanka sprawozdawczyni Anna Paluch. Zapoznano się także z opinią senackiego biura legislacyjnego.

W głosowaniu senatorowie jednomyślnie poparli przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora A. Bielę.

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrzyła także ustawę o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego w latach 2008-2015.

W imieniu rządu przyjęcie ustawy zarekomendował senatorom sekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Krzysztof Tchórzewski. Opinię o ustawie przedstawiło senackie biuro legislacyjne.

Rozpatrywana ustawa określa m.in. zasady restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw górniczych, zasady likwidacji kopalń, wypłacania ekwiwalentu, sprawowania nadzoru właścicielskiego i źródła finansowania tych zadań.

Zgodnie z założeniami, na giełdę mają docelowo trafić wszystkie trzy spółki węglowe - nie tylko Jastrzębska Spółka Węglowa i Katowicki Holding Węglowy, ale także borykająca się z kłopotami Kompania Węglowa. Kontrolne pakiety akcji mają pozostać w rękach Skarbu Państwa. Wszystkie środki z nowych emisji akcji zostałyby przeznaczone na inwestycje w górnictwie, szacowane w ciągu kilkunastu lat na 17-20 mld zł.

Ustawa określa m.in. mechanizmy restrukturyzacji finansowej kopalń, zasady ewentualnego dofinansowywania z publicznych środków tzw. inwestycji początkowych w górnictwie, likwidacji kopalń, kompetencje gmin górniczych oraz zasady nadzoru właścicielskiego nad podmiotami z sektora węglowego. Reguluje też m.in. zasady przyznawania rent wyrównawczych dla byłych pracowników oraz uprawnienia do bezpłatnego węgla lub ekwiwalentu pieniężnego dla byłych górników.

Przepisy tej ustawy umożliwią dalsze finansowanie zobowiązań kopalń, które wynikają z poprzednich ustaw restrukturyzujących górnictwo.

W ustawie przyjęto również, iż do końca 2008 r. byli pracownicy zlikwidowanych lub upadłych firm górniczych otrzymają zaległe wynagrodzenia, zasądzone prawomocnymi wyrokami. Sprawa dotyczy kilkusetosobowej grupy byłych górników, którzy nie otrzymywali całości należnych świadczeń po tym, gdy podmioty, w których pracowali, przestały istnieć. Ustawa zapewni też uprawnionym, czyli byłym pracownikom zamkniętych kopalń, ekwiwalent pieniężny z tytułu bezpłatnego węgla. To również było wcześniej przedmiotem procesów sądowych.

Nowe przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2008 r., wcześniej jednak wymagają notyfikacji w Komisji Europejskiej. Przepisy te będą obowiązywały do końca 2015 r.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego w latach 2008-2015. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senator Mirosławę Nykiel.

Podczas posiedzenia senatorowie rozpatrywali także ustawę o zasadach nieodpłatnego nabywania od Skarbu Państwa akcji przez uprawnionych pracowników w procesie konsolidacji spółek sektora elektroenergetycznego, zasadach zamiany posiadanych przez nich akcji oraz o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W imieniu rządu stanowisko w sprawie rozpatrywanej ustawy przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa Paweł Piotrowski, któremu towarzyszyli Adrian Charzyński - naczelnik wydziału w Departamencie Prawnym oraz Paweł Stopczyński - wicedyrektor Departamentu Nadzoru Właścicielskiego i Prywatyzacji. Głos zabrał także wiceminister gospodarki K. Tchórzewski. Uwagi szczegółowe, dotyczące m.in. zgodności ustawy z konstytucją, przedstawiło senackie biuro legislacyjne. W opinii biura, niektóre przepisy ustawy budzą zastrzeżenia co do zgodności z ustawą zasadniczą oraz z regułami poprawnej legislacji.

Rozpatrywana ustawa zakłada, że w wypadku wniesienia przez Skarb Państwa akcji spółki konsolidowanej na pokrycie kapitału zakładowego tej spółki uprawnieni pracownicy mają prawo do nieodpłatnego nabycia akcji skonsolidowanej spółki. Suma wszystkich akcji spółki konsolidującej, udostępnionych pracownikom i akcjonariuszom, nie może przekroczyć 15% akcji należących do Skarbu Państwa.

Według przepisów tej ustawy, uprawnieni pracownicy lub ich spadkobiercy będą mogli nabyć prawo do bezpłatnego otrzymania akcji, jeżeli pisemnie złożą takie oświadczenie w terminie trzech miesięcy od dnia powstania takiego prawa. Uprawnieni pracownicy będą mogli ponadto skorzystać z prawa do zamiany akcji spółki konsolidowanej na akcje spółki konsolidującej w terminie dwóch miesięcy od chwili wejścia w życie tej ustawy.

Rząd, w drodze rozporządzenia, ma określić listę spółek skonsolidowanych oraz listę spółek konsolidujących. Minister skarbu zaś zadecyduje o liczbie akcji i trybie ich nabywania, a także ich zamiany przez osoby uprawnione.

W głosowaniu, na wniosek senatora Mariana Miłka, Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła jednomyślnie zarekomendować Izbie przyjęcie rozpatrywanej ustawy. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Jerzego Szymurę.

W ósmym punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Stanowisko rządu w sprawie rozpatrywanej nowelizacji, uchwalonej na podstawie projektu poselskiego, przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu Piotr Stomma. Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu stwierdziło, że niektóre przepisy ustawy sejmowej budzą zastrzeżenia co do zgodności z konstytucją oraz z regułami poprawnej legislacji, i przedstawiło propozycje zmian.

Celem sejmowej noweli jest wdrożenie do polskiego prawa przepisów unijnych. Zgodnie z dyrektywą unijną w najbliższych latach ma wzrosnąć odsetek dni objętych kontrolą. Od 1 maja 2006 r. kontrole obejmują 1% dni przepracowanych przez kierowców. Odsetek ten ma wzrosnąć od 1 stycznia 2008 r. do co najmniej 2%, a od 1 stycznia 2010 r. do co najmniej 3%. W 2012 r., po spełnieniu pewnych warunków, odsetek ten ma wzrosnąć do 4%.

Ustawa przewiduje, że główny inspektor transportu drogowego co dwa lata będzie przedstawiał rządowi jednolitą krajową strategię kontroli czasu jazdy, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców. Przy opracowywaniu strategii ma on współpracować z policją, strażą graniczną, służbą celną i inspekcją pracy.

W ustawie znalazł się także zapis, nakładający na zarządców dróg krajowych i wojewódzkich obowiązek budowy i utrzymania parkingów dla pojazdów wykonujących przewozy drogowe. Umożliwi to stworzenie kierowcom warunków do odpoczynku wymaganego przepisami.

W głosowaniu, na wniosek senatora J. Włosowicza, Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 12 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego proponowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Andrzej Łuczycki.

Podczas posiedzenia senatorowie rozpatrzyli także ustawę o zmianie ustawy - Prawo budowlane i Kodeksu cywilnego.

W imieniu rządu stanowisko w sprawie sejmowej nowelizacji, wypracowanej na podstawie projektu poselskiego, przedstawiła wiceminister Elżbieta Janiszewska-Kuropatwa. W dyskusji głos zabrali również prezes Krajowej Izby Gospodarczej Chłodnictwa i Klimatyzacji Andrzej Sokulski oraz przewodniczący Prezydium Konferencji Inwestorów Ryszard Kowalski. Uwagi szczegółowe zgłosiło senackie biuro legislacyjne, które przedstawiło propozycje poprawek do ustawy sejmowej.

Nowela zakłada, że każdy budynek lub lokal oddawany do użytku, sprzedawany lub wynajmowany powinien posiadać świadectwo charakterystyki energetycznej, które określi m.in. wielkość zapotrzebowania energetycznego danego obiektu. Ma ona na celu dostosowanie polskich przepisów do unijnej dyrektywy w sprawie charakterystyki energetycznej budynków. Wymagany termin wdrożenia dyrektywy minął 4 stycznia 2006 r.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 4 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Adama Bielę.

Podczas posiedzenia rozpatrywano także ustawę o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska.

Przyjęcie ustawy rekomendował senatorom wiceminister transportu Mirosław Chaberek. Wypowiadała się także Ewa Świniarska, zastępca dyrektora Biura Dróg Kolejowych w PKP PLK SA. Zapoznano się z opinią senackiego biura legislacyjnego.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 10 poprawek do rozpatrywanej noweli sejmowej. Na sprawozdawcę wybrano senatora Stanisława Koguta.

W jedenastym punkcie porządku dziennego Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrzyła ustawę o przeprowadzeniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012.

Założenia ustawy omówił podsekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Maciej Janicki. Swoją opinię przedstawiło senackie biuro legislacyjne.

W głosowaniu senatorowie opowiedzieli się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora S. Koguta.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej senatorowie postanowili nie zgłaszać zastrzeżeń do ustawy o Karcie Polaka. Ustalono, że jej przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Tadeusz Maćkała.

Na temat założeń ustawy głos zabrali dyrektor Departamentu Prawnego w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Angelina Sarota oraz główny doradca prezesa Rady Ministrów Michał Dworczyk. Swoje uwagi przedstawiło senackie biuro legislacyjne.

* * *

Podczas swojego posiedzenia senatorowie z Komisji Zdrowia postanowili nie zgłaszać zastrzeżeń do ustawy o zmianie ustawy o przekazaniu środków finansowych świadczeniodawcom na wzrost wynagrodzeń oraz o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej i zaproponować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek.

W imieniu rządu pozytywne stanowisko w sprawie sejmowej noweli przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Bolesław Piecha. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W dyskusji szefowa Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych Dorota Gardias podkreśliła, że pielęgniarkom zależy, by rozpatrywana nowelizacja jak najszybciej weszła w życie.

Nowela gwarantuje pracownikom służby zdrowia utrzymanie 30-procentowych podwyżek uzyskanych w 2006 roku i wpisanie ich do pensji zasadniczej. Podnosi także od października br. we wszystkich szpitalach wskaźnik kosztów świadczeń medycznych z 0,56 do 0,65. Według nowelizacji, minimum 40% wzrostu wartości kontraktu placówki medycznej musi być, pod groźbą sankcji, przeznaczone na podwyżkę płac jej pracowników.

Podczas posiedzenia komisji Andrzej Włodarczyk z Naczelnej Rady Lekarskiej zwrócił uwagę, że nowela wyłączyła z podwyżki lekarzy - rezydentów, co, jego zdaniem, może spowodować, że będą oni rezygnować ze specjalizacji i wyjeżdżać z kraju. Jak zapewnił wiceminister zdrowia B. Piecha, w budżecie są zaplanowane od stycznia 2008 r. środki na ten cel.

Wniosek o przyjęcie ustawy o zmianie ustawy o przekazaniu środków finansowych świadczeniodawcom na wzrost wynagrodzeń oraz o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej zgłosił senator Stanisław Karczewski. Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego przedstawi on sprawozdanie z prac komisji nad sejmową ustawą.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Obrony Narodowej rozpatrywano ustawę o ratyfikacji Konwencji Rady Europy o zapobieganiu terroryzmowi, sporządzonej w Warszawie dnia 16 maja 2005 r.

Informację na temat przedmiotowej konwencji przedstawili zastępca dyrektora Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Jacek Such, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Paweł Soloch oraz zastępca szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego Tomasz Klimek.

Będąca przedmiotem ratyfikacja zmierza do kompleksowego uregulowania współpracy międzypaństwowej w dziedzinie zapobiegania terroryzmowi poprzez penalizację czynów poprzedzających i przygotowujących dokonanie aktu terrorystycznego. Konwencja stanowi uzupełnienie innych konwencji Rady Europy, wymienionych w art. 26.

W głosowaniu, na wniosek senatora Franciszka Adamczyka, Komisja Obrony Narodowej postanowiła zarekomendować Izbie przyjecie bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Przedstawienie sprawozdania komisji na posiedzeniu plenarnym Izby powierzono senatorowi Piotowi Wachowi.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawcza przeprowadziła pierwsze czytanie projektu uchwały Senatu w sprawie uznania św. o. Rafała Józefa Kalinowskiego za wzór patrioty, oficera, inżyniera, wychowawcy i kapłana - zakonnika.

W imieniu wnioskodawców sylwetkę o. Rafała Kalinowskiego przedstawił senator Adam Biela, który szczególną uwagę zwrócił na jego zasługi jako wychowawcy i patrioty.

W głosowaniu komisja przyjęła projekt uchwały, wprowadzając do niego poprawkę redakcyjną. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie podczas drugiego czytania wyznaczono senatora Janusza Gałkowskiego.

* * *

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą rozpatrywali ustawę o Karcie Polaka.

Ustawę przedstawili i omówili Angelina Sarota - dyrektor Departamentu Prawnego w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz doradca premiera Michał Dworczyk. Uwagi do ustawy zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa, uchwalona z przedłożenia rządowego, wprowadza ułatwienia i przywileje dla Polaków zamieszkałych na Wschodzie. Umożliwia m.in. wielokrotne przekraczanie granicy, dostęp do polskich szkół i uczelni oraz ułatwienia w uzyskiwaniu stypendiów. Wprowadza też zapis o refundacji kosztów wizy.

Adresatami ustawy są Polacy zamieszkali na Wschodzie, gdyż nie mają możliwości posiadania podwójnego obywatelstwa - nie jest ono tam uznawane. Prace nad wprowadzeniem Karty Polaka trwały łącznie ponad 10 lat.

Zgodnie z ustawą, Karta Polaka może być przyznana osobie, która m.in. wykaże co najmniej bierną znajomość języka polskiego oraz w obecności konsula złoży pisemną deklarację przynależności do narodu polskiego. Osoba ta ma też wskazać, że co najmniej jedno z jej rodziców lub dziadków albo dwoje pradziadków było narodowości polskiej lub posiadało polskie obywatelstwo, bądź wykazać swoją działalność na rzecz kultury polskiej lub polskiej mniejszości.

Karta Polaka, wydawana przez konsula, byłaby ważna przez 10 lat od momentu jej przyznania i można by ją przedłużać na wniosek zainteresowanej osoby.

Ustawa przewiduje także powołanie Rady ds. Polaków na Wschodzie, która rozpatrywałaby decyzje o odmowie przyznania bądź unieważnieniu Karty Polaka. Ustawa - jak przewiduje projekt - miałaby wejść w życie po roku od dnia ogłoszenia.

W dyskusji senatorowie pozytywnie ocenili uchwalenie przez Sejm tej ustawy, oczekiwanej przez środowiska polonijne, przede wszystkim przez Polaków na Wschodzie. Z aprobatą przyjęto zwolnienie z opłaty za wydanie wizy pobytowej oraz z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę, dopuszczenie do działalności gospodarczej na takich samych zasadach jak innych Polaków oraz do wszystkich form kształcenia i uczestnictwa w pracach badawczych i rozwojowych, uprawnienie do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej i z ulg w środkach transportu publicznego, a także prawo bezpłatnego wstępu do muzeów państwowych.

Senatorowie wskazywali także na niedoskonałość niektórych zapisów, np. w preambule czy w art. 7 tej ustawy.

Ostatecznie w głosowaniu Komisja Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie ustawy o Karcie Polaka bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Ryszarda Ciecierskiego.

Następnie Komisja Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotacje z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą:

  1. Wnioski o zlecenie zadań o charakterze programowym i przyznanie dotacji na ich wykonanie:

  • Stowarzyszenie na rzecz Chóru Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego: Koncerty dla Polonii w Argentynie oraz udział Chóru Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w Światowym Festiwalu Chórów Buenos Aires 2007. Całkowity koszt realizacji zadania - 102 500 zł, wnioskowana kwota dotacji - 30 000 zł. Zespół Finansów Polonijnych proponuje przyznać 30 000 zł. Komisja przychyliła się do opinii zespołu.
  • Stowarzyszenie Pomocy Bliźniemu im. Brata Krystyna w Gorzowie Wlkp.: Gniazdo Orła Białego - Lekcje Patriotyzmu na Wakacjach. Program Kolonii Letnich dla Dzieci Polaków z Ukrainy. Gorzów Wlkp. - Długie 2007 (refundacja). Całkowity koszt realizacji zadania - 27 000 zł, wnioskowana kwota dotacji - 22 960 zł. Wnioskodawca wycofał wniosek.
  • Światowa Rada Badań nad Polonią: Ogólnoświatowy portal internetowy Światowej Rady Badań nad Polonią - Towarzystwo Naukowe. Całkowity koszt realizacji zadania - 26 361 zł, wnioskowana kwota dotacji - 26 361 zł. Zespół Finansów Polonijnych proponuje nie przyznawać dotacji. Komisja przychyliła się do opinii zespołu.

II. Wnioski o zlecenie zadań o charakterze programowym, które zostały odrzucone przez Zespół Finansów Polonijnych z powodu nadal istniejących uchybień formalno-prawnych, co poparła komisja.

  • Światowa Rada Badań nad Polonią: Wydawanie książek i publikacji Światowej Rady Badań nad Polonią i Polakami ze środków Kancelarii Senatu RP.
  • Światowa Rada Badań nad Polonią: Organizacja międzynarodowej konferencji naukowej "Dziedzictwo Polaków na Wschodzi i ich związek z młodzieżą".

Podczas posiedzenia komisja zaopiniowała pozytywnie projekt budżetu Kancelarii Senatu na rok 2008, w części dotyczącej opieki nad Polonią i Polakami za granicą,

Przyjęto także opinię na temat projektu uchwały Prezydium Senatu określającej kierunki działań oraz priorytety finansowania zadań zleconych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą w 2008 r.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Rodziny i Polityki Społecznej. W pierwszym punkcie porządku dziennego senatorowie rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko rządu w sprawie nowelizacji sejmowej przedstawił wiceminister finansów Jacek Dominik. Zapoznano się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W dyskusji senatorowie zgadzali się co do potrzeby funkcjonowania ulgi podatkowej na dzieci, spór dotyczył przede wszystkim jej wysokości.

Wiceminister finansów przekonywał, że zaproponowana przez Sejm "podwójna" ulga doprowadzi do uszczuplenia budżetu i skorzystają z niej głównie najbogatsi.

Zdaniem senatora Zbigniewa Trybuły, który wniósł o przyjęcie ustawy bez poprawek, ulga zaproponowana przez Sejm pozwoli w pełni zrealizować założenia polityki prorodzinnej. Również zdaniem senatora Mieczysława Augustyna, odliczenie 572 zł zaproponowane przez rząd jest zbyt małe, a ulga w tej wysokości "będzie miała charakter zapomogi". Senatorowie nie zgodzili się też z argumentami, że z "podwójnej" ulgi nie skorzystają najubożsi.

W głosowaniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej opowiedziała się jednomyślnie za zarekomendowaniem Senatowi przyjęcia bez poprawek nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Z. Trybułę.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisja Rodziny i Polityki Społecznej poparła ustawę o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora M. Augustyna.

Stanowisko rządu w sprawie rozpatrywanej ustawy przedstawiła wiceminister pracy i polityki społecznej Elżbieta Rafalska.

Uchwalona przez Sejm nowelizacja przewiduje powrót do corocznej waloryzacji o wskaźnik inflacji i co najmniej 20% wskaźnika wzrostu płac. Nowela zakłada ponadto likwidację tzw. starego portfela. Dla świadczeń przysługujących emerytom i rencistom urodzonym po 31 grudnia 1929 r. podwyższona zostanie kwota bazowa do 100% przeciętnego wynagrodzenia przyjętego do ustalenia wysokości świadczenia w dniu jego przyznania - od 1 marca 2008 r. Chodzi o osoby, które przeszły na emeryturę w latach 1993-1998 i otrzymały emerytury wyliczone na podstawie zaniżonej kwoty bazowej do 91% przeciętnego wynagrodzenia.

Waloryzacja o wskaźnik wyższy niż 20% realnego wzrostu płac będzie możliwa za zgodą Komisji Trójstronnej. Waloryzacja będzie dokonywana co roku, 1 marca. Nowela pozwala też, by waloryzacja z 1 marca 2008 r. objęła także rok 2007, w którym jeszcze nie obowiązywała.

Obecnie waloryzacja rent i emerytur jest przeprowadzana co trzy lata, chyba że skumulowany wskaźnik inflacji przekroczy 5%.

Komisja poparła ponadto nowelę ustawy o emeryturach i rentach z FUS, która wydłuża obowiązywanie przepisów o zasadach przechodzenia na wcześniejsze emerytury do końca 2008 r. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Antoniego Szymańskiego.

Wcześniej zasady przechodzenia na wcześniejsze emerytury miały obowiązywać do końca tego roku. Od 1 stycznia 2008 r., według reformy emerytalnej z 1999 r., miały być wprowadzone nowe przepisy o emeryturach pomostowych.

Podczas posiedzenia wiceminister pracy i polityki społecznej E. Rafalska podkreślała, że od 1999 r. żaden z poprzednich rządów nie podjął prac nad ustawą o emeryturach pomostowych. Dodała, że nie jest to łatwa do negocjacji ustawa i nie może być przyjmowana w okresie przedwyborczym.

W dyskusji senator M. Augustyn stwierdził, że nieuchwalenie do tej pory ustawy o emeryturach pomostowych to efekt zaniedbań rządu. "Już dwa lata temu, kiedy ten rząd obejmował rządy, było wiadomo, że taka ustawa jest potrzebna" - dodał.

Podczas posiedzenia Komisja Rodziny i Polityki Społecznej rozpatrzyła także ustawę o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, zakładającą przywrócenie Funduszu Alimentacyjnego.

Przyjęta przez Sejm regulacja powstała w efekcie połączenia w trakcie prac w sejmowych komisjach propozycji obywatelskiej z 2004 r. i projektu poselskiego.

Ustawa przewiduje, że z pomocy funduszu (do 500 zł) miałyby korzystać osoby, które nie mogą wyegzekwować zasądzonych alimentów, a dochód na osobę w rodzinie nie przekracza 725 zł. Zmierza także do wzmocnienia ściągalności alimentów i zastąpienia egzekucji komorniczej egzekucją administracyjną, prowadzoną przez naczelnika urzędu skarbowego. Ustawa ma wejść w życie w październiku 2008 r.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi poprawki, zbieżne z propozycją rządu, dotyczące m.in. zbierania danych o dłużnikach i świadczeniobiorcach. Nakładają one na komorników obowiązek przekazywania takich danych do resortu pracy.

W dyskusji senator A. Szymański zapowiedział, że na posiedzeniu plenarnym zgłosi poprawki do ustawy. Według niego, pomoc państwa w wysokości 500 zł jest zbyt duża w porównaniu ze świadczeniami socjalnymi, np. zasiłkiem rodzinnym, który często wynosi zaledwie kilkadziesiąt zł. Przekonywał także, że próg dochodowy nie powinien być wyższy niż w wypadku innych świadczeń socjalnych.

Także senator M. Augustyn zadeklarował, że na posiedzeniu plenarnym wniesie poprawki o obniżeniu kryterium dochodowego. Jego wątpliwości budził zapis w ustawie, że komornik będzie mógł zająć majątek ruchomy nowego partnera dłużnika alimentacyjnego.

Fundusz Alimentacyjny, z którego korzystało ok. 530 tys. osób, został zlikwidowany 1 maja 2004 r., wraz z wejściem w życie ustawy o świadczeniach rodzinnych. Wywołało to wiele protestów kobiet i doprowadziło do skierowania jeszcze w 2004 r. do Sejmu obywatelskiego projektu ustawy przywracającej fundusz.

Ustawa o świadczeniach rodzinnych wprowadziła dodatek dla osób samotnie wychowujących dzieci, niższy niż świadczenia z funduszu. W 2005 r. Sejm uchwalił ustawę o dłużnikach alimentacyjnych; wprowadzając dla osób, które mają zasądzone alimenty, zaliczkę alimentacyjną zamiast dodatku.

Obecnie zaliczka alimentacyjna wypłacana jest w wypadku bezskutecznej egzekucji zasądzonych alimentów, gdy dochód na osobę nie przekracza 583 zł, i wynosi 170 zł na dziecko (w rodzinie z dwojgiem dzieci), w rodzinach z trojgiem i więcej dzieci nie może przekroczyć 120 zł na dziecko.

* * *

Posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych poświęcone było rozpatrzeniu ustawy o ratyfikacji Konwencji Rady Europy o zapobieganiu terroryzmowi, sporządzonej w Warszawie dnia 16 maja 2005 r.

Na temat uregulowań zawartych w przedmiotowej konwencji informację przedstawili wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Jacek Such, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Paweł Soloch oraz zastępca szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego Tomasz Klimek.

W dyskusji głos zabrali senatorowie: Stefan Niesiołowski, Franciszek Adamczyk i Urszula Gacek.

W głosowaniu senatorowie jednomyślnie opowiedzieli się za przyjęciem bez poprawek Konwencji Rady Europy o zapobieganiu terroryzmowi, sporządzonej w Warszawie dnia 16 maja 2005 r. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senator U. Gacek.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Nauki i Edukacji postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Stanisława Koguta.

13 września 2007 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Spraw Unii Europejskiej w celu zaopiniowania projektów aktów prawnych UE, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.

Komisja postanowiła, że nie będzie rozpatrywać następujących wniosków:

  • wnioski przekazane w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 2 ustawy: COM(2007) 355, 361, 367, 404, 410, 411, 413, 415, 419, 421, 422, 423, 425, 426, 427, 428, 429, 430, 431, 432, 433, 435, 438, 439, 441, 442, 443, 444, 445, 449, 457, 467, 481.

  • wnioski przekazane w trybie art. 8:

Propozycja Rozporządzenia Rady kończąca częściowe postępowanie weryfikacyjne oraz postępowanie przeglądowe i uchylenie obowiązujących środków antydumpingowych nałożonych na import lamp CFL-i pochodzącego z Chin,

Propozycja Rozporządzenia Rady nakładającego ostateczne cło antydumpingowe na import nadsiarczanów z Chin, Tajwanu i USA.

14 września 2007 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich. W pierwszym punkcie porządku obrad rozpatrzono skierowaną przez Prezydium Senatu sprawę wypowiedzi senatora Ryszarda Bendera na 34. posiedzeniu Senatu, 31 maja br. Działając na podstawie art. 25 ust. 2 Regulaminu Senatu, komisja postanowiła zwrócić uwagę senatorowi R. Benderowi.

W drugim punkcie porządku dziennego komisja - stosownie do art. 35 ust. 6 ustawy z 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora - dokonała analizy danych zawartych w oświadczeniach majątkowych senatorów za rok 2005 i 2006. Komisja stwierdziła poprawność złożonych przez senatorów oświadczeń majątkowych co do zasadniczych wymogów określonych w ustawie. Jednocześnie Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich przy analizie poszczególnych oświadczeń stwierdziła szereg drugorzędnych, zróżnicowanych w formie i treści uchybień co do szczegółowości podawanych tytułów własności oraz zobowiązań i zleciła członkom komisji badającym w repartycji poszczególne oświadczenia przekazanie uwag o tych uchybieniach senatorom, których zastrzeżenia dotyczyły. Komisja uznała za celowe wstępne badanie przez pracownika Biura Spraw Senatorskich Kancelarii Senatu poprawności oświadczeń przy ich składaniu przez senatorów.

W trzecim punkcie porządku obrad komisja, działając na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy z 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora, uznała jednogłośnie, że oświadczenie z 19 września br. złożone przez senatora Andrzeja Łuczyckiego w związku z wnioskiem Zenona Krześniaka, reprezentowanego przez adwokata Grzegorza Kaczmarka, o wyrażenie przez Senat Rzeczypospolitej Polskiej zgody na poddanie się postępowaniu o pociągnięcie do odpowiedzialności karnej w sprawie o przestępstwo ścigane z oskarżenia prywatnego z art. 212 § 1k.k. spełnia wymogi formalnej poprawności.

Tego samego dnia Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich, na podstawie art. 8 ust.1 pkt 17 Regulaminu Senatu RP, rozpatrzyła projekt budżetu Kancelarii Senatu na rok 2008 w częściach dotyczących : wydatków w zakresie świadczeń senatorskich, wydatków komórek organizacyjnych Kancelarii Senatu RP oraz opieki nad Polonią i Polakami za granicą.

Szef Kancelarii Senatu minister Ewa Polkowska zreferowała założenia projektu budżetu Kancelarii Senatu na 2008 rok. Wskazała, że wzrost planowanych wydatków wynika głównie z planowanego zwiększenia o 20% funduszu na wynagrodzenia pracowników Kancelarii Senatu. Planowane podwyżki wynagrodzeń będą dotyczyły przed wszystkim stanowisk merytorycznych o wymaganych wysokich kwalifikacjach - 107 pracowników Kancelarii Senatu. Pozostali pracownicy Kancelarii Senatu otrzymają podwyżki zgodnie z poziomem wzrostu wynagrodzeń przewidzianych dla sfery budżetowej.

W wyniku dyskusji komisja przyjęła do wiadomości przedstawiony projekt budżetu Kancelarii Senatu na rok 2008 oraz pozytywnie zaopiniowała i zarekomendowała projekt do dalszych prac legislacyjnych.

Jednocześnie Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich postanowiła poddać pod rozwagę marszałka Senatu postulat podjęcia starań o zwiększenie do 25 % funduszu na wynagrodzenia pracowników Kancelarii Senatu celem powstrzymania niekorzystnej tendencji różnic w wynagrodzeniach pracowników Kancelarii Senatu w stosunku do innych instytucji.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawczej przeprowadzono pierwsze czytanie projektu uchwały Senatu w sprawie 68. rocznicy agresji sowieckiej na Polskę.

W imieniu wnioskodawców projekt przedstawił senator Stefan Niesiołowski.

W głosowaniu Komisja Ustawodawcza jednomyślnie poparła przedstawiony przez wnioskodawców projekt uchwały i postanowiła wnieść o przyjęcie go bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji podczas drugiego czytania wybrano senatora Janusza Gałkowskiego.


Poprzednia część, następna część, spis treści