68. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu


 

 

Do spisu treści

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Wcisnął pan już, Panie Senatorze, przycisk obecności?

Czy są jakieś inne uwagi? Nie ma...

(Senator Kazimierz Wiatr: Ja proponuję, żeby po posiedzeniu dokonać jakiegoś sprawdzenia, bo to jednak jest ewidentnie sprawa...)

(Rozmowy na sali)

(Senator Kazimierz Wiatr: Ja w tej chwili w ogóle nie jestem w stanie zagłosować.)

Panie Senatorze, ja bym proponował, żeby pan się przesiadł na inne miejsce. Dobrze? Bo może akurat tam jest jakiś problem.

(Głos z sali: Jest w porządku...)

Tak? No jest dziewięćdziesięciu dwóch.

(Senator Kazimierz Wiatr: Kartę wyjąłem i włożyłem jeszcze raz.)

Tak?

(Senator Kazimierz Wiatr: Po wyjęciu karty...)

Po wyjęciu jeszcze raz pan włożył i teraz jest w porządku. Tak? Dobrze.

Podaję wyniki głosowania.

Na 92 obecnych senatorów 37 głosowało za, 55 - przeciw.

(Głosowanie nr 43)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka czterdziesta druga zmierza do zmniejszenia rezerwy celowej...

(Głos z sali: Czterdziesta trzecia.)

Czterdziesta trzecia...

(Głos z sali: Teraz czterdziesta trzecia.)

Przepraszam, ale też troszkę się tutaj pogubiłem.

Poprawka czterdziesta trzecia zmierza do zmniejszenia rezerwy celowej w pozycji dotyczącej współfinansowania projektów z udziałem środków europejskich o 16 milionów zł, wprowadzając w rezerwie nową pozycję "Przygotowanie i rozpoczęcie inwestycji, budowy obwodnicy Zabierzowa w woj. małopolskim" z kwotą wydatków majątkowych 16 milionów zł.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o wyniki.

Na 91 obecnych senatorów 36 głosowało za, 55 - przeciw.

(Głosowanie nr 44)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka czterdziesta czwarta zmierza do zmniejszenia rezerwy celowej w pozycji dotyczącej współfinansowania projektów z udziałem środków europejskich o 15 milionów zł, wprowadzając w rezerwie nową pozycję "Przygotowanie i realizacja budowy północnej obwodnicy Krakowa" z kwotą wydatków majątkowych 15 milionów zł.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę wyniki.

Na 90 obecnych senatorów 37 głosowało za, 53 - przeciw.

(Głosowanie nr 45)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka czterdziesta piąta zmierza do zmniejszenia rezerwy celowej w pozycji dotyczącej współfinansowania projektów z udziałem środków europejskich o 12 milionów zł, zwiększając o tę kwotę wydatki majątkowe w części dotyczącej województwa małopolskiego w rozdziale "Komendy wojewódzkie Państwowej Straży Pożarnej" z przeznaczeniem na dokończenie budowy obiektów straży pożarnej w Nowym Sączu.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Na 92 obecnych senatorów 36 głosowało za, 55 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.

(Głosowanie nr 46)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka czterdziesta szósta zmierza do zmniejszenia rezerwy celowej w pozycji dotyczącej współfinansowania projektów z udziałem środków europejskich o 80 milionów zł, zwiększając o tę kwotę wydatki majątkowe w części dotyczącej województwa małopolskiego z przeznaczeniem na zabezpieczenie przeciwpowodziowe województwa małopolskiego - powiat brzeski, krakowski, Dąbrowa Tarnowska, powiat Oświęcim i miasto Kraków.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 91 obecnych senatorów 37 głosowało za, 54 - przeciw.

(Głosowanie nr 47)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka czterdziesta siódma zmierza do zmniejszenia rezerwy celowej w pozycji dotyczącej współfinansowania projektów z udziałem środków europejskich o 2 miliardy 360 milionów zł, wprowadzając w rezerwie nową pozycję "Budowa drogi krajowej S-7 na odcinku Lubień - Rabka" z kwotą wydatków majątkowych 2 miliardy 360 milionów zł.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o wyniki.

Na 92 obecnych senatorów 37 głosowało za, 55 - przeciw.

(Głosowanie nr 48)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka czterdziesta ósma zmierza do zmniejszenia rezerwy celowej w pozycji dotyczącej współfinansowania projektów z udziałem środków europejskich o 30 milionów zł, wprowadzając w rezerwie nową pozycję "Dokończenie budowy obwodnicy Skawiny w ciągu drogi krajowej nr 44, woj. małopolskie" z kwotą wydatków majątkowych 30 milionów zł.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Na 92 obecnych senatorów 36 głosowało za, 56 - przeciw.

(Głosowanie nr 49)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka czterdziesta dziewiąta zmierza do zmniejszenia rezerwy celowej w pozycji dotyczącej współfinansowania projektów z udziałem środków europejskich o 16 milionów zł, wprowadzając w rezerwie nową pozycję "Przygotowanie i rozpoczęcie inwestycji - budowa obwodnicy Zabierzowa w ciągu drogi krajowej nr 79 , w woj. małopolskim" z kwotą wydatków majątkowych 16 milionów zł.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 91 obecnych senatorów 36 głosowało za, 55 - przeciw.

(Głosowanie nr 50)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka pięćdziesiąta zmierza do zmniejszenia rezerwy celowej w pozycji dotyczącej współfinansowania projektów z udziałem środków europejskich o 15 milionów zł, wprowadzając w rezerwie nową pozycję "Przygotowanie i realizacja budowy północnej obwodnicy Krakowa od węzła w ciągu drogi krajowej nr 94 do projektowanego węzła Kocmyrzowska w ciągu drogi krajowej S-7 Kraków - Nowa Huta" z kwotą wydatków majątkowych 15 milionów zł.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Na 92 obecnych senatorów 39 głosowało za, 53 - przeciw.

(Głosowanie nr 51)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka pięćdziesiąta pierwsza zmierza do zmniejszenia rezerwy celowej w pozycji dotyczącej współfinansowania projektów z udziałem środków europejskich o 0,5 miliona zł, zwiększając o tę kwotę wydatki bieżące jednostek budżetowych w części dotyczącej województwa małopolskiego w rozdziale "Inspekcja Sanitarna".

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 92 obecnych senatorów 36 głosowało za, 56 - przeciw.

(Głosowanie nr 52)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka pięćdziesiąta druga zmierza do wprowadzenia w nazwie programu wieloletniego "Nowa siedziba Szpitala Uniwersyteckiego Kraków-Prokocim" zmiany, która obejmuje zakres powierzchni i kubatury obiektu szpitalnego, oraz zmierza do zwiększenia kosztów całkowitych programu o 261 milionów 727 tysięcy zł, a także nakładów ogółem do poniesienia z budżetu państwa po roku 2010 o 216 milionów 313 tysięcy zł.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Na 91 obecnych senatorów 36 głosowało za, 54 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.

(Głosowanie nr 53)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka pięćdziesiąta trzecia zmierza do zmniejszenia o 1 milion zł wydatków majątkowych w części "Rozwój wsi" w rozdziale dotyczącym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, wprowadzając do rezerwy nową pozycję "Dofinansowanie obchodów uroczystości wydarzeń niepodległościowych roku 1981" z kwotą 1 milion zł. Przyjęcie tej poprawki wyklucza głosowanie nad poprawkami pięćdziesiątą szóstą i osiemdziesiątą szóstą.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Na 92 obecnych senatorów 91 głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu.

(Głosowanie nr 54)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka pięćdziesiąta czwarta zmierza do zmniejszenia rezerwy celowej w pozycji dotyczącej współfinansowania projektów z udziałem środków europejskich o 80 milionów zł, zwiększając o tę kwotę wydatki majątkowe w części dotyczącej województwa małopolskiego, z przeznaczeniem na melioracje wodne województwa małopolskiego.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 92 obecnych senatorów 37 głosowało za, 55 - przeciw.

(Głosowanie nr 55)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka pięćdziesiąta piąta zmierza do zmniejszenie o 15 milionów zł dotacji i subwencji dla partii politycznych, zwiększając o 15 milionów zł dotacje i subwencje zawarte w części "Rynki rolne" w rozdziale "Agencja Rynku Rolnego", z przeznaczeniem na dożywianie dzieci w programie "Szklanka mleka".

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 92 obecnych senatorów 36 głosowało za, 55 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.

(Głosowanie nr 56)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka pięćdziesiąta siódma zmierza do zmniejszenia rezerwy celowej w pozycji dotyczącej współfinansowania projektów z udziałem środków europejskich o 5 milionów zł, wprowadzając w rezerwie nową pozycję "Budowa regionalnej drogi Racibórz - Pszczyna w granicach miasta Rybnik" z kwotą wydatków majątkowych 5 milionów zł.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 92 obecnych senatorów 36 głosowało za, 56 - przeciw.  

(Głosowanie nr 57)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka pięćdziesiąta ósma zmierza do zmniejszenia o 2 miliony zł wydatków bieżących w części "Kancelaria Prezydenta RP", zwiększając o tę kwotę wydatki bieżące jednostek budżetowych w części "Województwo lubuskie" w rozdziale "Pozostała działalność", z przeznaczeniem na rozwój różnych form opieki nad dziećmi do lat pięciu.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 91 obecnych senatorów 36 głosowało za, a 55 - przeciw.

(Głosowanie nr 58)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka pięćdziesiąta dziewiąta zmierza do zmniejszenia o 2 miliony zł wydatków bieżących w części "Kancelaria Prezydenta RP", zwiększając o tę kwotę wydatki bieżące jednostek budżetowych w części "Województwo lubuskie" w rozdziale "Kolonie i obozy oraz inne formy wypoczynku dzieci i młodzieży", z przeznaczeniem na wspieranie sportu dzieci i młodzieży ze wsi i małych miast.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 92 obecnych senatorów 36 głosowało za, 56 - przeciw.

(Głosowanie nr 59)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka sześćdziesiąta zmierza do zmniejszenia o 10 milionów zł ogólnej rezerwy budżetowej, wprowadzając w rezerwie celowej nową pozycję "Budowa hali widowiskowo-sportowej w Gorzowie Wielkopolskim" z kwotą wydatków majątkowych 10 milionów zł.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 90 obecnych senatorów 33 głosowało za, 57 - przeciw.

(Głosowanie nr 60)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka sześćdziesiąta pierwsza zwiększa o 10 milionów zł wydatki na infrastrukturę kolejową z przeznaczeniem na modernizację linii kolejowej CE 59 Wrocław - Zielona Góra - Szczecin na odcinku Zielona Góra - Czerwień tor nr 2 kosztem rezerwy celowej przeznaczonej na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 91 obecnych senatorów 36 głosowało za, 55 - przeciw.

(Głosowanie nr 61)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka sześćdziesiąta druga wprowadza rezerwę celową na zakup szynobusu dla województwa lubuskiego z kwotą dotacji i subwencji w wysokości 10 milionów zł kosztem rezerwy celowej przeznaczonej na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 87 obecnych senatorów 34 głosowało za, 51 - przeciw, 2 nie głosowało.

(Głosowanie nr 62)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka sześćdziesiąta trzecia zwiększa o 5 milionów zł wydatki majątkowe na melioracje wodne w województwie lubuskim kosztem rezerwy celowej przeznaczonej na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 89 obecnych senatorów 35 głosowało za, 54 - przeciw.

(Głosowanie nr 63)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka sześćdziesiąta czwarta zwiększa o 150 tysięcy zł wynagrodzenia dla osób zajmujących stanowiska kierownicze w Urzędzie Transportu Kolejowego.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 92 obecnych senatorów 55 głosowało za, 6 - przeciw, 31 wstrzymało się od głosu.

(Głosowanie nr 64)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka sześćdziesiąta piąta zwiększa o 100 milionów zł dotacje i subwencje do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych kosztem rezerwy celowej przeznaczonej na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 90 obecnych senatorów 36 głosowało za, 53 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.

(Głosowanie nr 65)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka sześćdziesiąta szósta zmniejsza na łączną kwotę 25 milionów zł wydatki dla Kancelarii Prezydenta oraz na rezerwy celowe w poz. 31, 49, 51, z przeznaczeniem na modernizację drogi krajowej nr 73 na odcinku Kielce - Morawica.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 91 obecnych senatorów 36 głosowało za, 53 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu, 1 nie głosował.

(Głosowanie nr 66)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka sześćdziesiąta siódma zmniejsza o 10 milionów zł wydatki na przygotowanie i sprawowanie przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej, z przeznaczeniem na utworzenie rezerwy celowej "Zabezpieczenie medyczne w trakcie przewodnictwa Polski w Radzie Unii Europejskiej w drugiej połowie 2011 r.".

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 91 obecnych senatorów 34 głosowało za, 56 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.

(Głosowanie nr 67)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka sześćdziesiąta ósma zwiększa o 4 miliony zł dotacje i subwencje w rozdziale "Pozostałe instytucje kultury" kosztem rezerwy celowej i dofinansowanie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Na 91 obecnych senatorów 60 głosowało za, 29 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu.

(Głosowanie nr 68)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka sześćdziesiąta dziewiąta tworzy rezerwę celową na budowę obwodnicy Skierniewic z kwotą wydatków majątkowych 20 milionów zł kosztem rezerwy celowej przeznaczonej na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 91 obecnych senatorów 35 głosowało za, 56 - przeciw.

(Głosowanie nr 69)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka siedemdziesiąta zwiększa o 360 tysięcy zł rezerwę płacową na zmiany organizacyjne i nowe zadania oraz na wynagrodzenia osób zajmujących się programami finansowanymi z budżetu Unii Europejskiej kosztem środków przeznaczonych na Inspekcję Farmaceutyczną.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 90 obecnych senatorów 55 głosowało za, 4 - przeciw, 31 wstrzymało się od głosu.

(Głosowanie nr 70)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka siedemdziesiąta pierwsza tworzy nową rezerwę celową na budowę nowej siedziby sądu i prokuratury w Radomiu z kwotą współfinansowania z projektów z udziałem środków Unii Europejskiej 4 miliony zł kosztem rezerwy celowej przeznaczonej na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 92 obecnych senatorów 37 głosowało za, 55 - przeciw.

(Głosowanie nr 71)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka siedemdziesiąta druga tworzy rezerwę celową na budowę wiaduktu ciągu drogi krajowej nr 12, ulica Żółkiewskiego w Radomiu, z kwotą wydatków majątkowych 30 milionów zł kosztem środków na Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 92 obecnych senatorów 36 głosowało za, 56 - przeciw.

(Głosowanie nr 72)

Poprawka została odrzucona.

Przyjęcie poprawki siedemdziesiątej trzeciej wykluczy głosowanie nad poprawkami siedemdziesiątą czwartą i siedemdziesiątą piątą. Poprawka ta zwiększa o 250 milionów zł wydatki na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu kosztem zmniejszenia wydatków na specjalizacje oraz realizacje staży podyplomowych lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 92 obecnych senatorów 37 głosowało za, 53 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu, 1 nie głosował.

(Głosowanie nr 73)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka siedemdziesiąta czwarta zwiększa o 150 milionów zł wydatki na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu kosztem zmniejszenia środków pieniężnych Funduszu Pracy.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 90 senatorów 36 głosowało za, 53 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.

(Głosowanie nr 74)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka siedemdziesiąta piąta zwiększa o 50 milionów zł dofinansowanie pracodawcom kosztów kształcenia pracowników młodocianych kosztem zmniejszenia zasiłków przedemerytalnych.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na  90 senatorów 34 głosowało za, 54 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu, 1 nie głosował.

(Głosowanie nr 75)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka siedemdziesiąta szósta zwiększa o 25 milionów zł środki na podjęcie działalności gospodarczej kosztem zmniejszenia dotacji i subwencji dla partii politycznych.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 90 senatorów 37 głosowało za, 53 - przeciw.

(Głosowanie nr 76)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka siedemdziesiąta siódma tworzy nową rezerwę celową na budowę Muzeum Powstań Śląskich w Katowicach, z kwotą wydatków majątkowych 10 milionów zł, kosztem rezerwy celowej przeznaczonej na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Proszę o wyniki.

Na 92 senatorów 37 głosowało za, 53 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu, 1 nie głosował.

(Głosowanie nr 77)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka siedemdziesiąta ósma zwiększa o 20 milionów zł wydatki majątkowe przeznaczone na melioracje wodne w województwie podkarpackim kosztem wydatków na obsługę zadłużenia zagranicznego.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 92 senatorów 36 głosowało za, 55 - przeciw, 1 nie głosował.

(Głosowanie nr 78)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka siedemdziesiąta dziewiąta zwiększa o 20 milionów zł wydatki na infrastrukturę kolejową z przeznaczeniem na modernizację linii kolejowej nr 71 i 25 Rzeszów - Ocice - Ostrów Świętokrzyski kosztem rezerwy celowej na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 91 senatorów 37 głosowało za, 53 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.

(Głosowanie nr 79)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka osiemdziesiąta tworzy rezerwę celową na modernizację drogi krajowej nr 28 na odcinku Jasło - Krosno - Sanok z kwotą wydatków majątkowych 7 milionów zł kosztem rezerwy celowej przeznaczonej na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 90 senatorów 36 głosowało za, 54 - przeciw.

(Głosowanie nr 80)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka osiemdziesiąta pierwsza dodaje rezerwę celową "Dotacja dla samorządu miejskiego w Przemyślu - rekompensata dla mieszkańców za wykup gruntów pod budowę obwodnicy Przemyśla" z kwotą dotacji 2,5 miliona zł, kosztem zmniejszenia rezerwy celowej przeznaczonej na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 92 senatorów 37 głosowało za, 55 - przeciw.

(Głosowanie nr 81)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka osiemdziesiąta druga zwiększa o 14 milionów zł wydatki bieżące jednostek powszechnych prokuratury kosztem zmniejszenia dotacji na partie polityczne.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 91 senatorów 35 głosowało za, 56 - przeciw.

(Głosowanie nr 82)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka osiemdziesiąta trzecia zwiększa kwotę dotacji Kancelarii Senatu z przeznaczeniem na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą o 5 milionów zł kosztem zmniejszenia dotacji na partie polityczne.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 91 senatorów 35 głosowało za, 55 - przeciw, 1 nie głosował.

(Głosowanie nr 83)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka osiemdziesiąta czwarta zwiększa wydatki bieżące Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji o 320 tysięcy zł kosztem zmniejszenia ogólnej rezerwy budżetowej Rady Ministrów.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 92 senatorów 10 głosowało za, 56 - przeciw, 26 wstrzymało się od głosu.

(Głosowanie nr 84)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka osiemdziesiąta piąta zmniejsza o 30 milionów zł dotacje na partie polityczne z przeznaczeniem na wydatki majątkowe dla muzeów.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 91 senatorów 36 głosowało za, 54 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.

(Głosowanie nr 85)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka osiemdziesiąta siódma dodaje nową rezerwę celową na prace przygotowawcze i rozpoczęcie budowy drogi ekspresowej S5, trasa Gdańsk - Bydgoszcz - Poznań - Wrocław, odcinek Nowe Marzy - Cotoń, z kwotą wydatków majątkowych 2,5 miliona zł, kosztem zmniejszenia dotacji na partie polityczne.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 92 senatorów 38 głosowało za, 53 - przeciw, 1 nie głosował.

(Głosowanie nr 86)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka osiemdziesiąta ósma dodaje rezerwę celową przeznaczoną na remont i adaptację budynków oraz zakup wyposażenia na cele dydaktyczne dla Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Gnieźnie, z kwotą wydatków majątkowych 28 milionów zł, kosztem rezerwy celowej przeznaczonej na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 90 senatorów 36 głosowało za, 54 - przeciw.

(Głosowanie nr 87)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka osiemdziesiąta dziewiąta dodaje nową rezerwę celową na budowę obwodnicy miasta Kalisza, z kwotą wydatków majątkowych...

(Rozmowy na sali)

Czy coś nie tak? Nie. W porządku.

Poprawka osiemdziesiąta dziewiąta dodaje nową rezerwę celową na budowę obwodnicy miasta Kalisza, z kwotą wydatków majątkowych 10 milionów zł, kosztem rezerwy celowej przeznaczonej na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 92 senatorów 36 głosowało za, 56 - przeciw.

(Głosowanie nr 88)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka dziewięćdziesiąta dodaje nową rezerwę celową na budowę obwodnicy miasta Września, z kwotą wydatków majątkowych 9,5 miliona zł, kosztem zmniejszenia wydatków majątkowych na drogi publiczne i krajowe w części - Transport.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 90 senatorów 34 głosowało za, 56 - przeciw.

(Głosowanie nr 89)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka dziewięćdziesiąta pierwsza dodaje rezerwę celową na zwiększenie dotacji na działalność statutową i inwestycyjną jednostek naukowych oraz badania własne szkół wyższych, z kwotą dotacji 200 milionów zł, i warunkuje jej uruchomienie od uzyskania do końca sierpnia 2011 r. wpływów z podatku od towarów i usług w wysokości 89 miliardów 475 milionów zł.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 91 senatorów 35 głosowało za, 56 - przeciw.

(Głosowanie nr 90)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka dziewięćdziesiąta pierwsza...

(Głos z sali: Dziewięćdziesiąta druga.)

Tak, przepraszam.

Poprawka dziewięćdziesiąta druga zwiększa o 10 milionów zł dotacje w części - Kultura fizyczna z przeznaczeniem na realizację zadań w zakresie sportu powszechnego i osób niepełnosprawnych zleconych stowarzyszeniom i fundacjom działającym w sferze kultury fizycznej kosztem zmniejszenia wydatków w rezerwie celowej przeznaczonej na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 92 senatorów 36 głosowało za, 56 - przeciw.

(Głosowanie nr 91)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka dziewięćdziesiąta trzecia zwiększa o 35 milionów zł dotacje na ochronę zabytków i opiekę nad zabytkami w części - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego kosztem zmniejszenia dotacji na pozostałe zadania w zakresie kultury oraz zmniejszenia ogólnej rezerwy budżetowej Rady Ministrów i rezerwy celowej przeznaczonej na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków z Unii Europejskiej.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 92 obecnych senatorów 36 głosowało za, 56 - przeciw.

(Głosowanie nr 92)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka dziewięćdziesiąta czwarta dodaje nową rezerwę celową na budowę północnej obwodnicy miasta Bełchatowa z kwotą dotacji 200 milionów zł. Kosztem zmniejszenia wydatków majątkowych Kancelarii Prezydenta RP oraz wydatków rezerwy celowej przeznaczonej na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 92 obecnych senatorów 36 głosowało za, 56 - przeciw.

(Głosowanie nr 93)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka dziewięćdziesiąta piąta dodaje nową rezerwę celową na budowę obwodnicy miasta Jarocin z kwotą wydatków majątkowych 5 milionów zł kosztem zmniejszenia wydatków bieżących na cele prezydenta RP.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Wyniki.

Na 90 obecnych senatorów 36 głosowało za, 54 - przeciw.

(Głosowanie nr 94)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka dziewięćdziesiąta szósta zwiększa o 5 milionów zł wydatki majątkowe komend powiatowych Państwowej Straży Pożarnej w ramach budżetu województwa wielkopolskiego kosztem zmniejszenia wydatków w rezerwie celowej przeznaczonej na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Na 92 obecnych senatorów 36 głosowało za, 56 - przeciw.

(Głosowanie nr 95)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka dziewięćdziesiąta siódma dodaje nową rezerwę celową na budowę obwodnicy miasta Kępna z kwotą wydatków majątkowych 5 milionów zł, kosztem zmniejszenia wydatków z rezerwy celowej przeznaczonej na współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Na 91 obecnych senatorów 35 głosowało za, 56 - przeciw.

(Głosowanie nr 96)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka dziewięćdziesiąta ósma w części "Rolnictwo" zwiększa o 4 miliony 150 tysięcy zł dotacje na dopłaty do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich kosztem zmniejszenia dotacji na międzynarodowe rolnicze organizacje zawodowe.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Na 92 obecnych senatorów 9 głosowało za, 57 - przeciw, 26 wstrzymało się od głosu.

(Głosowanie nr 97)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka dziewięćdziesiąta dziewiąta w części "Rolnictwo" zwiększa o 2 miliony 150 tysięcy zł dotację na dopłaty do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich kosztem zmniejszenia dotacji na międzynarodowe rolnicze organizacje zawodowe z wyłączeniem składki narodowej i kosztów tłumaczy.

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Na 91 obecnych senatorów 11 głosowało za, 58 - przeciw, 22 wstrzymało się od głosu.

(Głosowanie nr 98)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka setna dodaje program wieloletni "Przebudowa Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie".

Przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Wyniki.

Na 86 obecnych senatorów 23 głosowało za, 52 - przeciw, 11 wstrzymało się od głosu.

(Głosowanie nr 99)

Poprawka została odrzucona.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie ustawy budżetowej na rok 2011 w całości ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Proszę nacisnąć przycisk obecności.

Kto jest za, naciska przycisk "za" i podnosi rękę.

Kto przeciw? Przycisk "przeciw" i podniesienie ręki.

Kto się wstrzymał? Przycisk "wstrzymuje się" i podniesienie ręki.

Na 92 obecnych senatorów 55 głosowało za, 36 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.

(Głosowanie nr 100)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy budżetowej na rok 2011.

(Oklaski)

(Przewodnictwo obrad obejmuje wicemarszałek Marek Ziółkowski)

Do spisu treści

Wicemarszałek Marek Ziółkowski:

Wysoka Izbo, powracamy do rozpatrywania punktu drugiego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o odpowiedzialności majątkowej i funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa.

W przerwie odbyło się posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji. Po debacie przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie. Jest ono w druku nr 1069Z. Sprawozdawcą jest pan senator Witczak.

Proszę bardzo, Panie Senatorze.

Do spisu treści

Senator Mariusz Witczak:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Komisje wnoszą o przyjęcie ustawy z poprawkami. Zaaprobowane zostały wszystkie poprawki, które państwo macie w zestawieniu. To poprawki, które były wcześniej zaaprobowane przez Komisję Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Chodzi również o poprawki zgłoszone w debacie przez pana senatora profesora Leona Kieresa, które zostały jednogłośnie zaaprobowane przez połączone komisje. Wnosimy o uchwalenie ustawy łącznie z poprawkami.

Do spisu treści

Wicemarszałek Marek Ziółkowski:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Czy senator wnioskodawca Kieres lub pozostały senator sprawozdawca, senator Piotrowicz, chciałby zabrać głos? Panowie Senatorowie? Nie.

W takim razie przystępujemy do głosowania.

W pierwszej kolejności odbędzie się głosowanie nad wnioskiem o odrzucenie ustawy.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Wyniki.

Na 91 obecnych senatorów 37 głosowało za, 53 - przeciw, 1 się wstrzymał od głosu.

(Głosowanie nr 101)

Wniosek o odrzucenie został odrzucony.

Przystępujemy zatem do głosowania nad poprawkami.

Poprawka pierwsza precyzuje przepis określający zakres przedmiotowej ustawy.

Obecność.

Za?

Przeciw?

Wstrzymanie?

Dziękuję.

Na 90 obecnych senatorów 87 głosowało za, 2 wstrzymało się od głosu, 1 nie głosował.

(Głosowanie nr 102)

Poprawka została przyjęta.

Druga i trzecią przegłosujemy łącznie. Jedna jednoznacznie wskazuje na konkretny przepis kodeksu cywilnego, będący podstawą odpowiedzialności majątkowej Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego, a druga poprawka to jest konsekwencja redakcyjna.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 89 obecnych senatorów 85 głosowało za, 1 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu, 1 nie głosował.

(Głosowanie nr 103)

Przyjęte.

Czwarta precyzuje podstawę prawną wydania decyzji stwierdzającej nieważność postanowienia.

Obecność.

Kto za?

Przeciw?

Wstrzymanie?

Dziękuję.

Na 90 obecnych senatorów 88 głosowało za, 2 wstrzymało się od głosu.

(Głosowanie nr 104)

Przyjęta.

Piąta ma charakter redakcyjny. Wskazuje na obowiązek złożenia, a nie przesłania wniosku i precyzuje, że wniosek składa się do prokuratora, a nie do prokuratury.

Obecność.

Za?

Przeciw?

Wstrzymanie?

Dziękuję.

Na 88 obecnych senatorów 86 głosowało za, 2 wstrzymało się od głosu.

(Głosowanie nr 105)

Przyjęta.

Poprawka szósta skreśla błędne odesłanie.

Obecność.

Za?

Przeciw?

Wstrzymanie?

Dziękuję.

Na 89 obecnych senatorów 87 głosowało za, 2 wstrzymało się od głosu.

(Głosowanie nr 106)

Przyjęta.

Siódma usuwa sprzeczność pomiędzy przepisami, przesądzając o odpowiedzialności solidarnej funkcjonariuszy publicznych dopuszczających się umyślnie rażącego naruszenia prawa.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 90 obecnych senatorów 86 głosowało za, 2 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu, 1 nie głosował.

(Głosowanie nr 107)

Poprawka została przyjęta.

Ósmą i dziewiątą przegłosujemy łącznie. Wprowadzają one obligatoryjne rozstrzygnięcie przez sąd na podstawie zmienianych przepisów tego, czy działanie lub zaniechanie funkcjonariusza stanowiło rażące naruszenie prawa, w miejsce fakultatywności takiego rozstrzygnięcia.

Obecność.

Za?

Przeciw?

Wstrzymanie?

Dziękuję.

Na 89  obecnych senatorów 87 głosowało za, 1 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.

(Głosowanie nr 108)

Przyjęta.

I dziesiąta. Uwzględnia ona, że pierwszym dniem stosowania ustawy powinien być dzień jej wejścia w życie, a nie dzień następujący po dniu wejścia w życie ustawy.

Obecność.

Za?

Przeciw?

Wstrzymanie?

Dziękuję.

89  obecnych senatorów 83 głosowało za, 1 - przeciw, 5 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 109)

Poprawka przyjęta.

Do spisu treści

I uchwała w całości.

Proszę państwa, przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 89  obecnych senatorów 54 głosowało za, 34 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.

(Głosowanie nr 110)

Stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa.

Do spisu treści

Powracamy do punktu trzeciego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego.

Komisja Gospodarki Narodowej i Komisja Ustawodawcza przedstawiły jednobrzmiące projekty uchwał i wnoszą o przyjęcie tej ustawy bez poprawek.

Do spisu treści

Głosujemy zatem nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Do spisu treści

Na 88 obecnych senatorów wszyscy głosowali za.

(Głosowanie nr 111)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego.

Do spisu treści

Powracamy do punktu czwartego: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody.

Komisja Środowiska i Komisja Gospodarki Narodowej przedstawiły projekt uchwały i wnoszą o przyjęcie tej ustawy bez poprawek, natomiast mniejszość połączonych komisji wnosi o wprowadzenie poprawek do ustawy.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania. W pierwszej kolejności głosowanie nad wnioskiem o przyjęcie tej ustawy bez poprawek.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Do spisu treści

Na 86 obecnych senatorów 55 głosowało za, 31 - przeciw.

(Głosowanie nr 112)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody.

Do spisu treści

Powracamy do punktu piątego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej.

W przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, które po debacie przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie, druk nr 1071Z. Sprawozdawcą jest pan senator Piotrowicz.

Proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Stanisław Piotrowicz:

Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!

W przerwie obrad połączone komisje, Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji i Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, rozpatrzyły poprawki zgłoszone w toku debaty do ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej. Po ich rozpatrzeniu połączone komisje rekomendują przyjęcie wniosku zawartego w punkcie oznaczonym rzymską dwójką, a więc przyjęcie ustawy bez poprawek.

Wicemarszałek Marek Ziółkowski:

Dziękuję bardzo.

Czy senatorowie wnioskodawcy lub pozostali senatorowie sprawozdawcy chcą jeszcze zabrać głos?

(Głosy z sali: Nie.)

Dziękuję.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania.

W pierwszej kolejności głosujemy nad wnioskiem o odrzucenie ustawy, a następnie, w wypadku odrzucenia tego wniosku, o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Czyli głosujemy nad wnioskiem o odrzucenie ustawy.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 86 obecnych senatorów 8 głosowało za, 67 - przeciw, 11 wstrzymało się od głosu.

(Głosowanie nr 113)

Wniosek o odrzucenie został odrzucony.

Do spisu treści

Głosujemy nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Proszę przycisk obecności.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Na 87 obecnych senatorów 59 głosowało za, 27 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 114)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej.

Do spisu treści

Powracamy do punktu szóstego porządku obrad: drugie czytanie projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.

Dzisiaj zostało przedstawione sprawozdanie o projekcie uchwały i została przeprowadzona dyskusja.

Do spisu treści

Przystępujemy do trzeciego czytania. Trzecie czytanie to jedynie głosowanie.

Przypominam, że komisje wnoszą o przyjęcie go bez poprawek, druk nr 1031S.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania nad przedstawionym przez komisje projektem uchwały.

Obecność.

Kto za?

Kto przeciw?

Kto się wstrzymał?

Dziękuję.

Do spisu treści

Na 84 obecnych senatorów wszyscy głosowali za.

(Głosowanie nr 115)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.

Proszę senatorów sprawozdawców o reprezentowanie Senatu w toku rozpatrywania uchwał naszej Izby w postępowaniu sejmowym.

Przystępujemy do oświadczeń senatorów poza porządkiem obrad.

Piętnaście sekund przerwy technicznej... I pan senator Kogut. Proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Stanisław Kogut:

Ale mam szczęście, zawsze pan marszałek prowadzi.

Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!

Swoje oświadczenie senatorskie kieruję do prezesa Rady Ministrów, pana Donalda Tuska. To samo oświadczenie kieruję także do sekretarz stanu, pełnomocnik rządu do spraw opracowania programu zapobiegania nieprawidłowościom w instytucjach publicznych, pani Julii Pitery, z prośbą o wyjaśnienie, dlaczego nie zajęła się sprawami poruszonymi w oświadczeniach - zaraz o nich powiem - choć ich tekst od dawna jest dostępny w internecie na stronie Senatu Rzeczypospolitej.

Szanowny Panie Premierze!

Od początku obecnej kadencji parlamentu skierowałem do pana i do pana ministra Cezarego Grabarczyka oświadczenia senatorskie, których przedmiotem były: 20 grudnia 2007 r. słabość zaplecza eksperckiego w zakresie kolejnictwa, 20 grudnia 2007 r. kontrola przekształceń Przewozów Regionalnych, 24 kwietnia 2008 r. mieszkania zakładowe PKP, 15 stycznia 2009 r. reorganizacja PKP, 5 lutego 2009 r. funkcjonowanie spółek kolejowych, 5 marca 2009 r. sytuacja w Cargo, 7 października 2009 r. sytuacja w Telekomunikacji Kolejowej, 22 października 2009 r. sprawy PKP Przewozów Regionalnych, 17 grudnia 2009 r. sytuacja PKP, 26 marca 2010 r. Telekomunikacja Kolejowa, 8 lipca 2010 r. wyposażenie Przewozów Regionalnych w mienie, 21 października 2010 r. plany inwestycyjne PKP, 17 grudnia 2010 r. generalnie sprawy kolei. Oświadczenia te ostrzegały przed konsekwencjami błędów popełnianych przez administrację oraz apelowały o podjęcie działań, które mogłyby zapobiec degradacji krwiobiegu państwa, jak często, i słusznie, nazywana jest kolej.

Uczciwie muszę stwierdzić, że odpowiedzi pana premiera i pana ministra były charakterystyczne dla odpowiedzi zwykle udzielanych parlamentarzystom opozycji. Działania pana premiera i pana ministra również były typowe dla reakcji członków rządu na postulaty opozycji. Skutkiem takiego ustosunkowania się do życzliwych podpowiedzi i zwracania uwagi na zagrożenia jest katastrofa, która nie miała precedensu w ponadpółtorawiecznej historii polskich kolei. Katastrofa taborowa, rozkładowa, jakościowa i finansowa.

W związku z tym zwracam się do pana premiera z pytaniem: czy rząd pana premiera Donalda Tuska podejmie jakieś realne działania zmierzające do poprawy funkcjonowania polskich kolei, czy ograniczy się tylko do uruchamiania, na życzenie publiczne, karuzeli kadrowej?

Do pani minister Julii Pitery zwracam się z następującym pytaniem: czy zechce pani pochylić się nad działaniami administracji rządowej w odniesieniu do transportu kolejowego i zbadać, dlaczego tak wielkie wysiłki przynoszą tak małe rezultaty? Z poważaniem senator Stanisław Kogut.

Wicemarszałek Marek Ziółkowski:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Pan senator Kaleta. Proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Piotr Kaleta:

Wysoka Izbo!

Do mojego biura senatorskiego trafiło oświadczenie Rady Miejskiej w Jarocinie w sprawie Programu Budowy Dróg Krajowych w latach 2011-2015. Ja chciałbym to oświadczenie teraz odczytać i skierować je do prezesa Rady Ministrów.

"Na podstawie §23 ust. 2 pkt 3 uchwały Rady Miejskiej Jarocina z dnia 30 października 2009 r. w sprawie statutu gminy Jarocin Rada Miejska w Jarocinie oświadcza, co następuje: 6 grudnia 2010 r. minister infrastruktury skierował do konsultacji społecznych oraz uzgodnień międzyresortowych projekt Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Niniejszy dokument określa cele i priorytety inwestycyjne realizowane w całym okresie programowania. Okres realizacji programu zaplanowano na pięć lat, natomiast okres programowania rzeczowego i finansowego obejmie lata 2011-2013. Z tego powodu program zawiera szczegółową listę zadań inwestycyjnych, których realizacja zostanie rozpoczęta do 2013 r. - ujęta jest ona w załączniku nr 1 - oraz określa wielkość środków przeznaczonych w Krajowym Funduszu Drogowym i w budżecie państwa na ten cel. W załączniku nr 1a do programu wskazano również listę zadań priorytetowych, których realizacja może być rozpoczęta do 2013 r. Realizacja tych zadań może być uruchomiona w wyniku uzyskania oszczędności na skutek kolejnych rozstrzygnięć przetargów, ostatecznego rozliczenia i zamknięcia finansowego inwestycji oddawanych do użytku lub w wyniku decyzji Rady Ministrów. Zarówno w załączniku nr 1, jak i w załączniku nr 1a nie umieszczono zadania «Budowa obwodnicy Jarocina S-11», które zawiera dopiero załącznik nr 2 z listą zadań, których realizacja jest przewidziana po roku 2013. W minionych trzech latach mieszkańcy gminy Jarocin byli wielokrotnie zapewniani przez parlamentarzystów obecnej koalicji rządzącej, jak i ówczesnego ministra, Rafała Grupińskiego, że rozpoczęcie w kolejnym roku budowy obwodnicy Jarocina jest przesądzone. Dopełnienia miały wymagać jedynie kwestie procedury przygotowawczej. W związku z tym całkowicie niezrozumiały jest dla nas projekt odsunięcia realizacji tej inwestycji w czasie. Rada Miejska w Jarocinie opiniuje negatywnie Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Natężenie ruchu na drodze krajowej nr 11 i w samym mieście Jarocinie należy do najwyższych w kraju i jest na takim samym poziomie, jak w przypadku wielu innych miejsc, których dotyczą zadania ujęte w załączniku nr 1 i 1a. Budowa obwodnicy i kontynuacja budowy drogi krajowej nr 11 w standardzie drogi ekspresowej są kluczowe dla rozwoju gospodarczego gminy Jarocin. Także zaawansowanie prac nad przygotowaniem inwestycji w pełni uzasadnia umieszczenie zadania «Budowa obwodnicy Jarocina S-11» na liście stanowiącej załącznik nr 1, czyli wśród projektów, których realizacja zacznie się do roku 2013. O takie skorygowanie projektu programu wnosimy".

A ja kieruję do pana premiera Donalda Tuska pytanie, czy takie skorygowanie projektu jest możliwe.

Panie Marszałku, bardzo proszę.

Do spisu treści

Wicemarszałek Marek Ziółkowski:

Dziękuję.

Tylko, Panie Senatorze, chciałbym zwrócić uwagę, że tu jest pewne przekroczenie regulaminu, ponieważ oświadczenia nie mogą dotyczyć punktów omawianych na bieżącym posiedzeniu Senatu, a tutaj była poprawka dotycząca Jarocina. W każdym razie zwrócono mi uwagę, że to rzeczywiście jest przekroczenie regulaminu. Ja wysłuchałem tego oświadczenia, ale chcę powtórzyć, żeby nie traktować tego jako precedens, że nie można składać oświadczeń w sprawach, które są tematem bieżącego posiedzenia Senatu, a to niewątpliwie w pewnym sensie było.

(Senator Piotr Kaleta: Panie Marszałku, ale to oświadczenie nie dotyczyło budżetu, tylko programu budowy...)

No tak, ale to się łączy. W każdym razie zwracam na to uwagę.

Proszę państwa, informuję, że protokół sześćdziesiątego ósmego posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej siódmej kadencji zostanie udostępniony senatorom jak zwykle, w terminie trzydziestu dni po posiedzeniu Senatu, w Biurze Prac Senackich, pokój nr 255.

Zamykam sześćdziesiąte ósme posiedzenie Senatu Rzeczypospolitej Polskiej siódmej kadencji.

(Wicemarszałek trzykrotnie uderza laską marszałkowską)

(Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 24)

 

 

Do spisu treści

Przemówienie senatora Stanisława Bisztygi
w dyskusji nad punktem trzecim porządku obrad

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmiany w kodeksie cywilnym są pokłosiem dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady z 1999 r.

Zmiany prowadzą do rozszerzenia katalogu wymogów dotyczących wydania gwarancji i jej treści, uchybienie którym nie będzie mieć wpływu na ważność gwarancji. Do katalogu tego należą: po pierwsze, obowiązek sprzedawcy wydania kupującemu wraz z towarem dokumentu gwarancyjnego i sprawdzenia znajdujących się na towarze oznaczeń z danymi zawartymi w dokumencie gwarancyjnym oraz stanu umieszczonych na towarze zabezpieczeń; po drugie, obowiązek zamieszczenia podstawowych danych potrzebnych do dochodzenia roszczeń gwarancyjnych takich, jak nazwa i adres gwaranta czy czas trwania i terytorialny zasięg gwarancji; po trzecie wreszcie, obowiązek sprzedawcy udzielania kupującemu jasnych, zrozumiałych i prawdziwych informacji, wystarczających do prawidłowego korzystania z towaru.

Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Wprowadzenie wspomnianych zmian nie jest tylko implementacją prawa unijnego. Przede wszystkim jest to wyjście naprzeciw oczekiwaniom konsumentów i krokiem ku lepszej ich ochronie. Argumenty te są w moim przekonaniu wystarczające, by przyjąć omawianą obecnie ustawę. Dziękuję za uwagę.

Do spisu treści

Przemówienie senatora Janusza Rachonia
w dyskusji nad punktem czwartym porządku obrad

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

W okresie tegorocznej zimy miały już miejsce poważne awarie sieci energetycznych spowodowane tym, że śnieg i szadź osadzona na drzewach przewracała je, wskutek czego dochodziło do zrywania sieci energetycznych. Pamiętamy zapewne kilkudniowe przerwy w dostawie energii elektrycznej na dużym obszarze między innymi Kaszub. W tym miejscu należy przytoczyć dwa przysłowia: "potrzeba matką wynalazków" oraz "mądry Polak po szkodzie".

Procedowana ustawa zmienia ustawę z dnia 28 września 1991 r. o lasach (DzU z 2005 r. nr 45, poz. 435 z późn. zm.) oraz ustawę z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (DzU z 2009 r. nr 151, poz. 1220 z późn. zm.). Celem procedowanej ustawy jest redukcja zagrożenia dla dostaw energii elektrycznej i innych mediów spowodowanego przez przewracające się drzewa lub krzewy. Ustawa, w części nowelizującej ustawy o lasach, umożliwia obciążenie nieruchomości pozostających w zarządzie Lasów Państwowych służebnością drogową lub służebnością przesyłu. Przedsiębiorca, na rzecz którego ustanowiono służebność przesyłu, będzie obowiązany do usuwania drzew, krzewów lub gałęzi zagrażających funkcjonowaniu urządzeń. Służebności przesyłu ustanowione na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego będą objęte szczególną regulacją. Wynagrodzenie za ustanowienie takiej służebności będzie musiało odpowiadać wartości podatków i opłat ponoszonych przez Lasy Państwowe od części nieruchomości, z której korzystanie będzie ograniczone w związku z obciążeniem tą służebnością.

Z kolei nowelizacja ustawy o ochronie przyrody umożliwi właścicielom urządzeń przesyłowych wystąpienie z wnioskiem o usunięcie drzew lub krzewów, które zagrażają funkcjonowaniu tych urządzeń. Usunięcie takich drzew lub krzewów ma następować za odszkodowaniem na rzecz właściciela nieruchomości, którego wysokość będzie ustalana w drodze umowy.

Panie Marszałku, Wysoka Izbo, jestem głęboko przekonany, że proponowane zapisy ustawowe zdecydowanie przeciwdziałać będą potencjalnym awariom sieci przesyłowych, a tym samym przyczynią się do polepszenia bezpieczeństwa energetycznego.

Do spisu treści

Przemówienie senatora Rafała Muchackiego
w dyskusji nad punktem czwartym porządku obrad

Szanowany Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Proponowana ustawa przyczyni się do poprawienia bezpieczeństwa poprzez umożliwienie właścicielom urządzeń przesyłowych występowania z wnioskiem o usunięcie drzew lub krzewów, które zagrażają funkcjonowaniu tych urządzeń. Tym samym usunie się wątpliwości natury faktycznej co do odpowiedzialności takich właścicieli za należyty stan urządzeń przesyłowych.

Istotne jest, że ustawa gwarantuje właścicielowi nieruchomości odszkodowanie za usunięcie takich drzew lub krzewów, ustalane w drodze umowy lub, w przypadku braku jej zawarcia, przez organ, który wydał zgodę na usunięcie drzew lub krzewów. Odbywa się to na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, dotyczących odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości.

Wprowadzana nowelizacja ze wszech miar zasługuje na poparcie. Dziękuję.

Do spisu treści

Przemówienie senatora Stanisława Bisztygi
w dyskusji nad punktem czwartym porządku obrad

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Inspiracją dla nowelizacji, którą teraz omawiamy, jest prozaiczne, a jednocześnie uciążliwe zjawisko zrywania przez drzewa i krzewy trakcji energetycznych. Dotychczas nie było precyzyjnych regulacji dotyczących tego dość częstego zjawiska. Obecnie omawiana ustawa zmienia to.

Nowelizacja umożliwia obciążenie nieruchomości Lasów Państwowych służebnością drogową lub służebnością przesyłu. Przedsiębiorca, któremu ustanowiono służebność przesyłu, będzie miał obowiązek usuwania roślin zagrażających prawidłowemu funkcjonowaniu trakcji energetycznej. Wspomniana służebność przesyłu ustanowiona na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego będzie musiała odpowiadać wartości podatków i opłat ponoszonych przez Lasy Państwowe od części nieruchomości, z której korzystanie będzie ograniczone w związku z obciążeniem tą służebnością. Nowela ma także na celu umożliwić właścicielom urządzeń przesyłowych wnoszenie o usunięcie drzew i krzewów, które zagrażają funkcjonowaniu trakcji energetycznej. Usunięcie tych roślin ma następować za odszkodowaniem świadczonym właścicielowi nieruchomości. Jego wysokość będzie ustalana w drodze umowy, bądź - jeśli nie dojdzie do porozumienia - przez organ, który wydał zgodę na usunięcie drzewa lub krzewu. Usunięcie owych roślin będzie zwolnione z opłat.

Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Sprecyzowanie postępowania z drzewami i krzewami zagrażającymi trakcji energetycznej jest potrzebne, a sposób, w jaki się tego dokonuje - właściwy. Dlatego zachęcam Wysoką Izbę do przyjęcia omawianej noweli. Dziękuję za uwagę.

Do spisu treści

Przemówienie senatora Eryka Smulewicza
w dyskusji nad punktem czwartym porządku obrad

Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!

Nowelizacja ustawy daje administracji Lasów Państwowych dodatkowy instrument pozwalający efektywnie zarządzać zasobami leśnymi bez uszczerbku dla rozwoju gospodarczego. Zgodnie z proponowanym brzmieniem art. 39a nadleśniczy, za zgodą dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych, będzie mógł obciążyć nieruchomość pozostającą w zarządzie Lasów Państwowych służebnością drogową lub służebnością przesyłu. Coraz częściej pojawia się potrzeba przeprowadzenia nowych instalacji przez tereny leśne - jest to skutek dynamicznie rozwijającej się gospodarki... Tym nowym uwarunkowaniom nie odpowiadały dotychczas obowiązujące przepisy ustawy o lasach dopuszczające wyłącznie dzierżawę gruntu pod drogi czy instalacje.

Forma służebności jest bardziej atrakcyjna, a przy tym - jako prawo rzeczowe ujawnione w księdze wieczystej - nie będzie budzić wątpliwości prawnych, przyczyni się do wzmożenia pewności obrotu, szczególnie w przypadku zbycia nieruchomości. Ustawa, zgodnie z konstytucyjną zasadą zrównoważonego rozwoju, zakłada kompromis między interesem publicznym, polegającym na zachowaniu lasów i środowiska naturalnego w stanie możliwie nienaruszonym, a interesem prywatnym, czyli utworzeniem odpowiednich dróg i instalacji. Służebność można będzie ustanowić i ukształtować wyłącznie zgodnie z zasadami gospodarki leśnej. Ponadto ustanowienie służebności będzie odpłatne, a wynagrodzenie stanowić będzie przychód Lasów Państwowych, przeznaczony na rozwój gospodarki leśnej. Dzięki temu szkoda wyrządzona przez wytyczenie drogi lub instalacji znajdzie pełną kompensację.

Nowe przepisy ustawy o ochronie przyrody dotyczące zezwoleń na usuwanie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości zabezpieczają interes właściciela urządzeń, o których mowa w art. 49 §1 k.c. Dotychczas interes tego typu podmiotów był przez ustawodawcę całkowicie pomijany - osoby te, nie będąc posiadaczami nieruchomości, nie były uprawnione do wystąpienia z wnioskiem o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów. Było to niedopuszczalne nawet wówczas, gdy drzewa i krzewy w sposób bezpośredni wyrządzały szkodę lub groziły wyrządzeniem takiej szkody. Od teraz właściciel urządzeń zostanie potraktowany bardziej sprawiedliwie: w sytuacji zagrożenia dla urządzeń będzie mógł samodzielnie występować z wnioskiem o usunięcie drzew lub krzewów. Właściciel urządzeń powinien usunąć drzewa lub krzewy na własny koszt za odszkodowaniem dla właściciela nieruchomości. Odszkodowanie to ustalane będzie albo zgodnie przez strony, w drodze umowy, albo - w przypadku braku porozumienia - w drodze decyzji. Jako że właściciel nieruchomości znajdzie się w sytuacji przymusowej, słusznie nakazano odpowiednie stosowanie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami o wywłaszczeniu. W ten sposób zagwarantowano konstytucyjne prawa właściciela nieruchomości.

Do spisu treści

Przemówienie senatora Andrzeja Grzyba
w dyskusji nad punktem czwartym porządku obrad

Jest to niezmiernie potrzebna i bardzo długo oczekiwana regulacja, szczególnie po tym, jak w roku ubiegłym nastąpiło przerwanie dostaw energii na południu kraju i w tym roku na północy, zwłaszcza na Kociewiu i Kaszubach. Niestety w lasach prywatnych stosowane będą regulacje oparte na zasadach kodeksu cywilnego, a to oznacza, że może dochodzić do długotrwałych procedur, a w efekcie do utrudnień związanych z utrzymaniem korytarza przy linii energetycznej w należytym stanie, jak również z usuwaniem skutków awarii. Należy też rozważyć zmianę normy określającej parametry pasa tak, aby nie trzeba było prowadzić w nim prac zbyt często. Poszerzenie pasa wzdłuż linii energetycznych pozwoliłoby na uniknięcie uszkodzenia tych linii związanego z naturalnym wzrostem drzew, łamaniem się konarów czy upadkiem drzew w wyniku działania silnych wiatrów lub oblodzeń.

Do spisu treści

Przemówienie senatora Janusza Rachonia
w dyskusji nad punktem piątym porządku obrad

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Debatujemy o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o stosunku państwa do Kościoła katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej. Jednym z elementów zawartych w jej przepisach są regulacje odnoszące się do spraw majątkowych kościoła. Na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku państwa do Kościoła katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (DzU nr 29 poz. 154 z późn. zm.) powołano Komisję Majątkową, która na przestrzeni przeszło dwudziestu lat swojej działalności rozpatrzyła szereg zgłaszanych przez kościelne osoby prawne wniosków o wszczęcie postępowań regulacyjnych, w przeważającej mierze dotyczących przywrócenia lub przekazania własności nieruchomości lub ich części.

Wokół Komisji Majątkowej w ostatnim czasie zapanowała niezdrowa atmosfera skandalu co do nielegalnego bogacenia się kościoła. I tak na przykład dziennik "Rzeczpospolita" wielokrotnie ujawniał afery związane z wycenami gruntów kościelnych, a przede wszystkim z działalnością pełnomocnika, między innymi zakonu elżbietanek i Towarzystwa Pomocy dla Bezdomnych imienia Brata Alberta w Krakowie. Śledztwa w tych sprawach prowadzą prokuratury w Warszawie i w Gliwicach.

Na rozpatrzenie komisji czeka jeszcze około dwustu czterdziestu wniosków parafii, zakonów i towarzystw kościelnych - kościół złożył w sumie przeszło trzy tysiące wniosków. A MSWiA w internetowym Biuletynie Informacji Publicznej ujawnia listę ostatnich podmiotów starających się o rekompensaty. Co więcej, posłowie i przedstawiciele SLD złożyli do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o stwierdzenie zgodności z konstytucją i z przepisami prawa obowiązującego w Polsce ustawy regulującej funkcjonowanie Komisji Majątkowej.

Z drugiej zaś strony można dzisiaj powiedzieć, że większość problemów majątkowych pomiędzy państwem polskim a kościołem została w ciągu tych dwudziestu paru lat rozwiązana i należy ten proces zakończyć. Co więcej, przepisy nowelizowanej ustawy pozwalają prowadzić proces regulacji na drodze procesowej jeszcze przez połowę roku. A więc w sytuacji gdy nie doszło do orzeczenia Komisji Majątkowej bądź zawarcia ugody, a odpowiednie wnioski zostały złożone, będzie jeszcze sześć miesięcy na to, ażeby złożyć odpowiedni wniosek do sądu.

Panie Marszałku, Wysoka Izbo, z uwagi na wyżej przytoczone argumenty jestem głęboko przekonany, że proponowana nowelizacja jest bardzo rozsądna i będę głosował za przyjęciem tej ustawy.

Do spisu treści

Przemówienie senatora Stanisława Bisztygi
w dyskusji nad punktem piątym porządku obrad

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Zmiany w ustawie o stosunku państwa do Kościoła katolickiego eliminują działanie Komisji Majątkowej, która od przeszło dwudziestu lat zajmowała się przywracaniem kościołowi odebranych mu wcześniej przez państwo nieruchomości lub ich części. Obecnie obserwujemy znaczący spadek liczby wniosków kierowanych do Komisji Majątkowej. Dlatego też po konsultacjach z Sekretariatem Konferencji Episkopatu Polski Rada Ministrów przygotowała nowelizację, którą omawiamy w tej chwili.

Zmiany zakładają likwidację Komisji Majątkowej z dniem 1 marca 2011 r. Do 28 lutego komisja ma przedstawić sprawozdanie ze swojej działalności ministrowi właściwemu do spraw wyznań religijnych i mniejszości narodowych i etnicznych, czyli de facto szefowi MSWiA, Sekretariatowi Konferencji Episkopatu Polski oraz Komisji Wspólnej Przedstawicieli Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i Konferencji Episkopatu Polski. Komisja ma także przekazać ministrowi właściwemu do spraw wyznań religijnych i mniejszości narodowych i etnicznych dokumentację prowadzonych przez nią postępowań regulacyjnych oraz wnioski o wszczęcie postępowania nierozpatrzone do dnia wejścia w życie omawianej tu ustawy. W przypadku postępowań, w których zespół orzekający lub Komisja Majątkowa w pełnym składzie nie uzgodniły orzeczeń przed wejściem w życie ustawy, uczestnicy postępowania będą mogli wystąpić o podjęcie zawieszonego postępowania sądowego lub administracyjnego, a w przypadkach, gdy nie zostały one rozpoczęte, wystąpić do sądu o zasądzenie roszczenia.

Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Istnienie Komisji Majątkowej traci sens, staje się bowiem ona organem działającym coraz rzadziej, może więc zostać zastąpiona przez sądy.

Jedynym zastrzeżeniem, jakie można mieć do omawianej tu ustawy, jest jej wejście w życie z dniem 1 lutego, podczas gdy Komisja Majątkowa działać będzie do końca lutego. W tej sytuacji w zawieszeniu znajdą się niektóre jej działania, jak choćby kwestia wynagrodzeń jej pracowników.

Dlatego uważam za słuszne przyjęcie poprawek zaproponowanych w tym zakresie przez senackich legislatorów. Poza kwestią tej drobnej zmiany, uważam dyskutowaną przez Wysoki Senat nowelizację za słuszną, potrzebną i godną przyjęcia. Dziękuję za uwagę.


68. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu