Spis oświadczeń


Oświadczenie złożone
przez senatora Tadeusza Gruszkę
na 19. posiedzeniu Senatu
w dniu 16 października 2008 r.

Oświadczenie skierowane do minister edukacji narodowej Katarzyny Hall

Szanowna Pani Minister!

Niniejszym oświadczeniem pragnę zwrócić uwagę, że opublikowane rozporządzenie MEN z 25 września 2008 r. wywołało zrozumiałe oburzenie wśród rodziców i ich dzieci - uczniów szkół średnich z oddziałami nauczania dwujęzycznego. Przyczyną tego stanu jest §1 pkt 4 wspomnianego rozporządzenia, który wprost likwiduje zewnętrzne matury dwujęzyczne. Dla takiego działania ministerstwa wyrażam brak zrozumienia, co uzasadniam poniżej.

Po wstąpieniu Polski do UE nasza młodzież musi konkurować na różnych płaszczyznach z rówieśnikami z całej Europy, a dwujęzyczne opanowanie wiedzy specjalistycznej z przedmiotów takich jak matematyka, fizyka, biologia, chemia, historia czy geografia na pewno to zadanie ułatwia. Jak stwierdzają uczniowie, których obejmie rozporządzenie, cały ich trud związany z nauką dwujęzyczną okazuje się daremny.

Sądzę, że nowa regulacja najwcześniej może być wprowadzona w ten sposób, by objęła swym działaniem młodzież, która dopiero w przyszłym roku rozpocznie naukę w szkole średniej, a nie - jak to zapisano w rozporządzeniu - tych, którzy podchodzić będą do egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2009/2010. Takie rozwiązanie byłoby zgodne z zasadą, że reguł gry nie zmienia się w trakcie meczu, a właśnie tak postąpiono.

Czy wydając to rozporządzenie zdawała sobie Pani Minister sprawę, że przekreśli tym wieloletnią współpracę na przykład szkół dwujęzycznych z językiem francuskim z Ambasadą Francji? Obawiam się, że znacznie obniży się zaangażowanie ambasady w naukę języka francuskiego w szkołach czy też zmniejszy się częstotliwość wysyłania polskich uczniów na stypendia. Do tej pory ambasada wydawała certyfikat rządu francuskiego zaświadczający o znajomości tego języka na poziomie rodzimego użytkownika. Podstawą wystawienia zaświadczenia jest zdanie zewnętrznego egzaminu maturalnego na poziomie dwujęzycznym z języka francuskiego i z wybranego przedmiotu. Teraz pozbawia się młodzież możliwości uzyskania przedmiotowego certyfikatu i świadectwa umożliwiającego podjęcie bez egzaminu studiów, na przykład na Sorbonie. Dodam, że świadectwo takie promują także nasze uczelnie, przyznając dodatkowe punkty. W tej sytuacji nie mogę zgodzić się z jednym z akapitów uzasadnienia do rozporządzenia, że zmiany nie wpłyną na procedurę rekrutacji na studia.

Uważam, że likwidacja zewnętrznych matur dwujęzycznych obniża rangę szkół dwujęzycznych, a możliwość zdawania wewnętrznych egzaminów wypacza ideę porównywalności wyników egzaminów. To z tego też powodu uczelnie nie będą uznawać takich egzaminów maturalnych.

Kolejna wątpliwość, jaka nasuwa się w związku z rozporządzeniem, to koszty, jakie będą generowane w trakcie przygotowania dwujęzycznego arkusza maturalnego na poziomie każdej szkoły. Czy ministerstwo wyasygnuje dla tych szkół dodatkowe środki pieniężne? Oczywistym jest, że łączny koszt będzie wielokrotnością liczby szkół oferujących taki egzamin w stosunku do arkusza przygotowanego centralnie. To ewidentne marnowanie publicznych pieniędzy!

Z informacji, jakie posiadam, wynika, że szkoły nie zostały odpowiednio wcześniej poinformowane o planowanych zmianach. Fakt ten potwierdza wykaz przedstawicieli, z którymi przeprowadzono konsultacje społeczne. W wykazie tym nie znajduję nikogo, kto związany jest ze szkołami dwujęzycznymi. Mam nadzieję, że przytoczone fakty pozwolą Pani Minister na zrewidowanie stanowiska wobec szkół dwujęzycznych i wprowadzenie koniecznych korekt w rozporządzeniu, tak aby szkoły te mogły funkcjonować na dotychczasowych zasadach.

Z wyrazami szacunku
Tadeusz Gruszka


Spis oświadczeń